Samfunn
Mobiloperatører nektes å ringe gamle kunder
Et nytt forbud gir telefonselskaper begrenset mulighet til å vinne tilbake kunder som har flyttet nummeret sitt til en konkurrerende tilbyder.
Forbudet mot såkalt winback ved nummerportering ble innført av Samferdselsdepartementet i forrige uke. Det gjelder fra flyttingen av nummeret er bestilt til 14 dager etter at flyttingen er gjennomført, opplyser Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Tidligere har telefonoperatører kunnet bruke informasjonen om telefonnummeret til å kontakte kunder de har mistet og forsøke å vinne dem tilbake. Denne informasjonsbruken er ikke lenger tillatt, og Nkom ønsker endringen velkommen.
«Praksisen med winback innebærer etter Nkoms oppfatning en favorisering av etablerte tilbydere med sterke posisjoner i markedet. Ved winback tilbys ofte kunden ekstraordinære fordeler. En slik form for konkurranse i det skjulte er etter Nkoms vurdering i mindre grad egnet til å realisere formålet om bærekraftig konkurranse enn konkurranse som skjer åpent og transparent», skriver Nkom.
En undersøkelse gjennomført i 2014 viste at omtrent halvparten av landene i Europa hadde innført et forbud mot «winback».
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse