Velferd

MANGE ER RAMMET: Om lag 4.000 personer kan være rammet av feiltolkningen av EØS-regelverket. I november hadde over 960 personer fått omgjort tilbakebetalingskrav, mens drøyt 2.200 hadde fått omgjort urettmessige vedtak om stans, avslag eller avkorting av ytelse.

Nav har avslått alle ikke-økonomiske krav etter trygdeskandalen

Nav har så langt mottatt 48 krav om erstatning av ikke-økonomisk tap etter trygdeskandalen i 2019. Samtlige har fått avslag.

Publisert Sist oppdatert

I et brev til Esa skriver regjeringen at Navs ansatte verken forsto eller burde ha forstått at EUs trygdeforordning ble feiltolket i Norge, skriver Aftenposten. Flere som føler seg rammet etter skandalen, har rettet krav mot Nav.

– Noen av kravene gjelder både økonomisk og ikke-økonomisk tap. Alle krav om ikke-økonomisk tap er avslått, sier Magne Fladby, leder for innsatsteamet i Nav.

Det er blant annet søkt om kompensasjon for stress, samlivsbrudd, psykiske lidelser, tap av samvær med familie utenlands og redusert livskvalitet.

Nav skriver i avslagene at deres ansvar «for uaktsomme feil ansatte har gjort, gjelder bare økonomisk tap.»

Myndighetene har erkjent at reglene ble brutt fra 1. juni 2012, da EUs nye trygdeforordning trådte i kraft, og fram til i høsten 2019, da trygdeskandalen var et faktum.

Om lag 4.000 personer kan være rammet av feiltolkningen av EØS-regelverket. I november hadde over 960 personer fått omgjort tilbakebetalingskrav, mens drøyt 2.200 hadde fått omgjort urettmessige vedtak om stans, avslag eller avkorting av ytelse.

Powered by Labrador CMS