Samfunn
– Nav må lære av datagiganter som Facebook og Netflix
Navs IT-direktør Torbjørn Larsen var innleder under Dataforeningens konferanse Software 2018 tidligere denne uken. Der snakket han om Nav i plattformøkonomiens tid og hvor viktig IT og digital transformasjon er for at Nav skal løse sitt samfunnsoppdrag på best mulig måte.
– Det har aldri vært viktigere å prate om IT og digital transformasjon enn nå. Bruk av data kan redde liv, sørge for at færre faller ut av skole og få flere i jobb, åpnet Larsen.
– Nav er ekstremsport
Fordi det ligger en enorm økonomisk makt i data, er det blitt verdens mest verdifulle resurs, ifølge IT-direktøren. Nå begynner man også å se konturene av hva en mer målrettet bruk av data kan bety for Nav. Raskere og mer avanserte analyser, samt mer naturlig tilgang på brukerinformasjon er avgjørende, mener Larsen.
– Nav er ekstremsport. Ingen andre land har samlet et slikt tjenestespekter under samme tak, og vi har et brutalt tiår bak oss. For å lykkes bedre må vi bli mer personlige i møter med mennesker, og bruk av data kan hjelpe oss med å spesialisere og personifisere.
Møter dobbel utfordring
Målet er at Nav skal bruke data til å automatisk fange opp livsprosesser og forkorte behandlingstiden ved for eksempel sykemelding eller ytelser tilknyttet fødsel.
– Men det går en ”creepy-line” et sted, og den må vi holde oss utenfor. Derfor er det viktig å ta et steg tilbake, og se hvordan vi kan gjøre ting annerledes underveis.
«Vi må ta i bruk det økosystemet vi hele tiden har vært på en bedre måte.»
Samtidig er Nav er dobbelt utfordret, mener Larsen.
– Den digitale transformasjonen har truffet arbeidslivet med slegge, og vi ser at menneskelig innsats flytter på seg. Førti til seksti prosent av jobbene vil endre seg dramatisk de neste årene, sier han.
Må lære av gigantene
Nettopp derfor må Nav lære av datainnsamlingsgiganter som Facebook, Netflix og Uber, mener IT-direktøren. Dette er aktører som har klart å bygge en infrastruktur som også fordrer verdiskapning hos andre virksomheter.
– Spillereglene er endret. Strategien bør nå gå på å orkestrere og ikke kontrollere. Fokuset må flyttes fra å optimalisere interne prosesser til å tilrettelegge for de eksterne, forklarer han.
Forbedrer eget økosystem
For Nav ligger det utrolig mye verdifullt i dette, spesielt med tanke på kompetansevridning, tror Larsen. Ved å lage nye arenaer for læring kan også flere ta til seg basiskunnskaper raskt, og på egen hånd, og heller samles for å skape kreativitet og videreutvikling.
«Vi skal bli mer nærsynte uten å bli invaderende.»
Da kan Nav på sin side by på en god relasjon mellom arbeidsliv og brukere.
– Vi må ta i bruk det økosystemet vi hele tiden har vært på en bedre måte. Hva har effekt for hvem? Vi må få en mye sterkere innsikt i våre tiltak og hva som virker, sier han.
Må se menneskenes muligheter
Samtidig handler det ikke bare om produsere og automatisere hvis man skal få mennesker i jobb, mener IT-direktøren.
– Det hurtigst voksende yrket de siste ti årene er personlig trener. Dette er et yrke som ikke vil bli truet av roboter med det første. Derfor handler den digitale transformasjonen også om å skape muligheter for mennesker og se det de er gode på, sier han og legger til:
– For å få til det må Nav ha en tydelig plan og vite hva vi ønsker å oppnå. Vi vil gjøre en forskjell i folks liv, og det er 100 prosent i vår interesse å gjøre dette ordentlig, med tanke på personvern. Konklusjonen er at vi skal bli mer nærsynte uten å bli invaderende.