Velferd

POLITIKK OG RETORIKK: «Vi mener at villet politikk og anvendt retorikk indirekte har gjort skandalen mulig», skriver generalsekretær Lilly Ann Elvestad i FFO i et debattinnlegg i Aftenposten.

– Nav-skandalen er resultat av en villet politikk

Mistenkeliggjøring av trygdemottakere er en viktig faktor for at trygdeskandalen kunne skje, mener generalsekretær Lilly Ann Elvestad i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO).

Publisert Sist oppdatert

Kritikken var knusende da utvalget som har gransket trygdeskandalen, la fram sin rapport i forrige uke.

Granskerne er tydelige på at hovedansvaret for skandalen ligger hos Nav og Arbeids- og sosialdepartementet, men de påpeker at også Trygderetten, påtalemyndighet og domstoler, politikere og akademiske miljøer har sviktet.

Selv om kritikken er knallhard mener granskerne at skandalen ikke er resultat av en bevisst politikk. Det er Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) uenig i.

«Vi mener at villet politikk og anvendt retorikk indirekte har gjort skandalen mulig», skriver generalsekretær Lilly Ann Elvestad i et debattinnlegg i Aftenposten.

«I motsetning til granskningsutvalget mener vi feilen er en konsekvens av villet politikk. Den ønskede politikken de senere årene, som blant annet å redusere trygdeeksport og avsløre trygdemisbruk, har lagt grunnlaget for å ville begrense brukerens frihet knyttet til ytelsene», skriver hun.

Granskningen viser at tilliten til Nav har vært for høy hos politikere, rettsapparat, embetsverk og hos Nav selv.

Mistenkeliggjøring

Elvestad trekker blant annet fram ordbruken i omtalen av uføre og mottakere av arbeidsavklaringspenger (AAP):

«Holdninger som at uføre og AAP-mottagere mangler ståpåvilje, ryggrad og evne til å komme seg opp om morgenen, har gjennomsyret retorikken. Mangel på tillit, og samtidig mistenkeliggjøring av Navs trygdemottagere, har vært en sentral og underliggende faktor for at trygdeskandalen kunne skje.»

For høy tillit

Velferd.no skrev på lederplass i forrige uke at kombinasjonen av en nærmest ubegrenset tillit mellom de ulike delene av politikk og forvaltning, og en utstrakt mistillit til dem som mottar velferdsytelser, har ført til at enkeltmenneskers rettssikkerhet har havnet i blindsonen.

Hvem jakter på feilene som gjøres av Nav? Hvem sikrer at brukeren faktisk får rettighetene sine ivaretatt?

Lilly Ann Elvestad peker på det samme i sitt debattinnlegg:

«Granskningen viser at tilliten til Nav har vært for høy hos politikere, rettsapparat, embetsverk og hos Nav selv. Tillit til brukerne har vi derimot sett lite av. Jakten på dem som mottar trygd på feil grunnlag har vært tydelig kommunisert på Navs hjemmesider», skriver hun.

«Men hvem jakter på feilene som gjøres av Nav? Hvem sikrer at brukeren faktisk får rettighetene sine ivaretatt?» spør Elvestad.

Etterlyser Nav-ombud

FFOs generalsekretær frykter at det vil komme mye avsløringer av svikt i Nav.

«Med et Nav som ifølge granskningen mangler kompetanse, kapasitet og evne til kritisk tenkning, er det sannsynlig at det er flere skjeletter i skapet og skandaler ingen foreløpig har brydd seg med», skriver hun i innlegget i Aftenposten.

Elvestad mener tiden er overmoden for å sikre brukerne den hjelpen de har krav på, og at de møtes med respekt uten å bli mistenkeliggjort.

«Et første skritt må være å få på plass et Nav-ombud, slik Stortinget har bedt om», skriver hun.

Powered by Labrador CMS