Samfunn
Neste år blir det selvkjørende personbiler i kollektivtilbudet
Ruter får offentlige innovasjonsmidler til å undersøke folks reaksjoner på selvkjørende kjøretøy.
I 2021 skal det rulle selvkjørende Toyotaer rundt i Ski-området. Det er en del av et større prosjekt med selvkjørende kjøretøy. Ett av målene er å undersøke om det vil få ned personbiltrafikken i området.
I starten skal bilene gå faste ruter mellom et nabolag og togstasjonen. Men innen utgangen av neste år ønsker man også å teste en bestillingstjeneste slik at reisende selv kan bestemme når og hvor de vil plukkes opp.
Midler til offentlig innovasjon
Regjeringen delte denne uken ut 193 millioner kroner til innovative prosjekter i offentlig sektor via Forskningsrådet.
Midlene går til 29 prosjekter ledet av kommuner, fylkeskommuner eller statlige virksomheter.
Prosjektene skal blant annet finne bærekraftige måter å håndtere forurenset snø, bruke dataspill til å oppdage lesevansker hos førsteklassinger og utvikle bedre tjenester til søsken av barn med kroniske sykdommer.
– Jeg er opptatt av at vi skal kunne tilby innbyggerne bedre og mer skreddersydde tjenester, og bærekraftige løsninger for fremtiden. Da må vi hele tiden jobbe for å løse oppgavene våre på smartere måter, og forskningsbasert innovasjon er et viktig virkemiddel for å få offentlig sektor til å tenke nytt, sier kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup.
Ruter på autopilot
Oslo kommune og virksomheter i Oslo stakk av med rundt 60 millioner til sammen. En av disse var Ruter som administrerer kollektivtransporten i hovedstadsregionen.
Ruter fikk 6 millioner som skal gå til prosjektet AutoMaas. Søknaden er et samarbeid mellom Statens Vegvesen, Bane Nor, Universitetet i Oslo, Technische Universiteit Delft, Viken Fylkeskommune og hovedpartner Transportøkonomisk institutt.
Leder for prosjektet i Ruter er Lars Gunnar Lundestad. Han viser til at de nå mener at selvkjørende kjøretøy satt i system vil være en viktig del av fremtidens mobilitetsløsninger.
– Slike løsninger kan gi muligheter for nye typer transporttjenester vi ikke har i dag, og komplementere eksisterende kollektivtransport. Derfor gjennomfører vi utprøvinger av selvkjørende kjøretøy, sier han til Dagens Perspektiv.
Utprøving av selvkjørende kjøretøyer er ikke nytt for Ruter. Siden oppstarten i mai 2019 er det tilbakelagt over 33.000 kilometer på veien og transportert nærmere 30.000 passasjerer.
Man har også gjort seg noen erfaringer. Ikke overraskende er det norske været en stor utfordring. Store snø- og regnmengder har gjentatte ganger satt en stopper for selvkjørende busser i Oslo. For å komme videre har man inngått en avtale med et finsk programvareselskap som spesialiserer seg på krevende værforhold. Disse skal levere kjøresystemet til Toyotaene i Ski.
– Hva er målet med AutoMaas-prosjektet?
– Hovedmålet med AutoMaas er å utforske og designe metoder og tiltak for å øke aksept av delte selvkjørende kjøretøy. Med særlig fokus på den sosiale situasjonen som oppstår i delte, on-demand flåter uten sikkerhetsoperatør eller vert, sier Lundestad.
Han peker på at selvkjørende kjøretøy uten sikkerhetsoperatør er stort skritt mot fullstendig automatisering og effektivitet.
Problemet for neste fase i utviklingen er at fjerning av vert eller sikkerhetsoperatør vil kunne skape ekstraordinære sosiale situasjoner. En forutsetning for at selvkjørende mobilitet skal fungere er at passasjerer ikke bare stoler på teknologien og sikkerhetssystemene, de må også stole på sine medpassasjerer.
– Det mangel på kunnskap med hensyn til den sosiale situasjonen, uten en operatør om bord. Ruter og AutoMaas-partnere erkjente situasjonen og prosjektet ble opprettet for er for å dekke det internasjonale kunnskapsbehovet innenfor området, sier han.