Nyskaping
Netthandel og teknologi: Skap drømmebilen på nett
Med banebrytende nettshopping-teknologi kan vi nå kjøpe biler på nettet, til og med før bilene er produserte.
I fjor startet Volvo med å tilby Volvo XC90 gjennom et 47-timers nettsalg. Interesserte kunder fikk tilbudet om å prøvekjøre bilen virtuelt, ved hjelp av den nye Oculus Rift-teknologien.
Allerede før den fysiske lanseringen av bilen ble det solgt nesten 2000 modeller på nett, og etterspørselen fortsatte å stige etter dette. Både salgsmetoden og produksjon og design var nyskapende, ettersom dette var den første bilen Volvo produserte på egenhånd etter at eieren Ford solgte selskapet.
Skape egen drømmebil
I tillegg til den nye shoppingmuligheten kunne kundene skape sin egen drømmebil, som informasjonsdirektør i Volvo, Rune Gutteberg Hansen beskriver det:
– «Designed around you» er et viktig premiss Volvo Cars setter for nettopp å skape drømmebilen. Dette innebærer en orientering mot menneskers behov, og ikke teknologiens, når vi utvikler produktene våre. «Designed around you» skal også møte kundene både online og hos ute hos Volvo-forhandlerne – når de skal utstyre sin bil for sine behov og sine drømmer, sier han.
Det er lagt opp til at kundene skal kunne velge i et stort utvalg av ekstrautstyr, som de kan sette inn i bilen de bestiller. Eksempler på elementer i drømmebilen er blant annet girspak i krystall, ventilerte forseter og fireveis elektrisk korsryggstøtte.
«På kjøretøyet skal storfolk kjennes» heter det fra gammelt av. Omskrevet til i dag «kjennes de fleste igjen på kjøretøyet». Fordi det å kjøpe og leve med en bil dreier seg mer og mer om skreddersøm tilpasset kundenes personlighet, egne preferanser og behov – i tillegg til det å flytte seg fra A til Å på en sikker og miljøvennlig måte.
– Bilens design, farge på interiør og eksteriør, kvaliteten på skinnsetene og berøringsskjermen skal gi det riktige inntrykket og dermed bidra til å formidle bileierens bevissthet til omverdenen. For Volvo Cars er det viktig å kommunisere de skandinaviske verdiene i bilmerket. De skandinaviske verdiene står sterkt hos kundene, både her hjemme og på verdensmarkedet. Ingen andre bilprodusenter enn Volvo kan formidle disse verdiene med troverdighet, fordi i bilindustrien er det bare Volvo som er basert i Skandinavia. Volvo Cars har en markedsandel på om lag åtte prosent i Norge. Bare Sverige slår oss her, alle Volvo Cars-markeder sett under ett, sier Gutteberg Hansen.
«Det er lagt opp til at kundene skal kunne velge i et stort utvalg av ekstrautstyr, som de kan sette inn i bilen de bestiller.»
Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo
Ny teknologi
– Hvordan fungerer teknologien «Oculus Rift», og hvorfor er den banebrytende?
– Oculus Rift gir en spennende virtuell opplevelse av bilene våre, og gjør opplevelsen tilgjengelig der kunden befinner seg. Dette innebærer at vi kan presentere Volvo på helt nye arenaer – i et eksklusivt shoppingsenter i sentrum eller ved et skisenter på fjellet. Bilen må ikke fysisk være tilstede, det gjør denne presentasjonsformen effektiv og vi kan nå ut til mange, på flere arenaer samtidig. Til syvende og sist har Oculus Rift ett hovedformål, og det er å bidra til preferanse som skal føre til kjøp av Volvo – på ett eller annet tidspunkt, forklarer han.
Informasjonsdirektør i Volvo, Rune Gutteberg Hansen.
Jubileumstall
Før den helt nye Volvo XC90 ble lansert hos forhandlerne, la Volvo ut 1927 spesialutstyrte XC90 First Edition til salg via Volvo Cars egen internettside. Tallet var ikke tilfeldig valgt:
– 1927 var året da Volvo ble etablert i Sverige. I løpet av 47 timer var alle disse bilene solgt globalt, 167 av dem i Norge. Dette innebar at det norske markedet ble det fjerde største i verden på salget av First Edition-utgaven, til 1 million norske kroner, sier han.
Girspak i krystall er et av alternativene du kan velge hvis du ønsker ekstrautstyr til din drømmebil under nettshoppingen.