Nyskaping

Sjefen i New York Times mener det nordiske markedet kan være interessert i mer av avisensnyhetsstoff.

New York Times vil satse i Norden

Publisert Sist oppdatert

Det er fortsatt noen som tror at verden vil holde seg med aviser i fremtiden. En strategi som flere av de amerikanske avisene følger, er å vokse seg så stor at man blir det Washington Post- og Amazon-eier Jeff Bezos har omtalt som "publication of record for the 21st century".

Nå letter konkurrenten New York Times litt på sløret. Det var under et arrangement i Austin i delstaten Texas at konsernsjef Mark Thompson ga en gruppe tilhørere litt mer informasjon om avisens globale ambisjoner.

Tidligere har det vært kjent at New York Times skal investere om lag 50 millioner dollar de neste tre årene for å vokse utenfor USA, blant annet ved å gi ut en egen spanskspråklig utgave som ble lansert i februar i år.

Men Thomson, som har vært sjef i BBC, har sett seg ut flere interessante markeder som til sammen skal gi avisen flere millioner nye lesere og abonnenter. Ifølge Politico som var tilstede under arrangementet, er de nordiske landene et av Thomsons 10 nøkkelmarkeder hvor han ser for seg at det skal være mulig å få nye abonnenter. Andre steder, hvor forståelsen for engelsk er god nok for at avisen vil prøve seg, er Canada, Storbritannia, Australia, Tyskland, India og Japan.

New York Times har en målsetning om å ha en digital omsetning på 800 millioner dollar innen 2020. I 2015 var den omsetningen på det digitale produktet om lag 400 millioner dollar.

Powered by Labrador CMS