Samfunn

Det er ikke dokumentert at elektroniske løsninger kan ta over kontantenes rolle i en krise, heter det i en fersk rapport fra Norges Bank.

Norges Bank frykter nasjonal kontantkrise

Bankene har ikke beredskapen i orden for å sikre at folk får tilgang til kontanter i en krisesituasjon, mener Norges Bank.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke dokumentert at elektroniske løsninger kan ta over kontantenes rolle i en krise, heter det i en fersk rapport fra Norges Bank (NB).

– Finanstilsynet og Norges Bank vil følge opp beredskapen i betalingssystemet, sier visesentralbanksjef Jon Nicolaisen i en pressemelding.

Rapporten «Finansiell infrastruktur 2016», som ble presentert tirsdag, beskriver ikke hva slags kriser den ser for seg som kan rammekontantbetalingene.

Nicolaisen slår fast at Norge har et effektivt system for betalinger og finansielle transaksjoner.

– Samtidig står vi overfor utfordringer som vi må håndtere fremover, sier Nicolaisen.

Mer og mer kort

Nordmenn bruker stadig oftere kort for å betale for seg. Hver nordmann brukte kortet 391 ganger i fjor, i gjennomsnitt, går det fram av ny statistikk fra Norges Bank.

Betalinger i utlandet og over internett utgjør en økende andel av betalingene, heter det.

– Reduserte uttak av kontanter fra minibanker og i forbindelse med varekjøp tyder på at kontanter brukes stadig sjeldnere til betaling i Norge, skriver banken.

Det er 50 milliarder kroner i kontanter i omløp i året, en sum som har vært stabil de siste ti åra. Men ettersom nordmenn har stadig mer penger på konto, utgjør kontanter en stadig mindre andel av pengemengden.

Mobilbetaling

Betaling med mobiltelefon, for eksempel Vipps, blir mer imidlertid stadig mer populært.

Norges Bank påpeker at mobilbetaling som regel knyttes til internasjonale kort, som Visa, framfor bankenes egne betalingsløsninger, men mener det siste vil være både billigere og raskere. Den vil undersøke om bankoppgjørssystemet kan tilpasses mobilbetaling bedre.

Powered by Labrador CMS