Samfunnsansvar
Norske elever presterer bedre enn snittet for første gang
Norske 15-åringer gjør det litt bedre, mens mange andre gjør det litt dårligere, viser de senste PISA-resultatene. Samlet gjør norsk skole et solid hopp på rangeringen.
Etter mange år som en svært gjennomsnittlig skolenasjon klatrer Norge nå på PISA-rangeringen.
Norske 15-åringer ligger over OECD-snittet i alle tre disipliner, viser den internasjonale kartleggingen.
Ved forrige måling, i 2012, lå norske skoleelever under snittet i matematikk og naturfag, mens legeegenskapene var gode. På tre år har norske 15-åringer hatt en fremgang på tre poeng i naturfag, fem poeng i lesing og ett poeng i matematikk. Leseegenskapene til norske 15-åringer er blant de aller beste i OECD.
Tallene i undersøkelsen viser at norske elevers prestasjoner i naturfag er stabile fra 2009 til 2015. Fra 2006, da naturfag var hovedtema forrige gang (og første gang), ser man imidlertid fremgang.
– Likevel framstår naturfag som det fagområdet hvor vi har de største utfordringene, og hvor det ikke har vært samme målrettede innsats som i lesing og matematikk, heter det i en uttalelse fra Utdanningsdirektoratet.
Likt tilbud
Ifølge undersøkelsen gir ulik sosial og økonomisk bakgrunn mindre utslag hos norske elever enn andre plasser.
Som i tidligere målinger er det små forskjeller mellom skoler i Norge. I internasjonal sammenheng er Norge et av de landene der «sosioøkonomisk bakgrunn» har minst betydning for elevenes resultater, konkluderer Udir.
– Dette viser at norsk skole i stor grad evner å gi et likeverdig skoletilbud til elever med ulik bakgrunn, mener de.
Over snittet
Totalt 24 land ligger over OECD-snittet i alle tre disipliner. Norge kapret den siste av de 24. plassene, og posisjonerer seg med det foran Sverige, USA, Frankrike, Russland og Spania. Det er første gang Norge er over gjennomsnittet på en PISA-måling.
Norge er imidlertid kun det tredje beste landet i Norden, etter Finland på femte plass og Danmark på 21. plass.
Singapore, Japan, Estland, Kinesisk Tapei (Taiwan) og Finland topper rangeringen.
Læringsmiljø
TIMSS-undersøkelsen fra slutten av november viser at det hersker er svært godt læringsmiljø ved norske skoler. Det har forskere knyttet til elevenes prestasjoner i matematikk og naturfag, hvor det har vært en sterk og signifikant fremgang siden 2011.
Selv om PISA-resultatene ikke tyder på en like sterk signifikant fremgang i disse fagene, viser undersøkelsen en positiv utvikling i elevenes læringsmiljø.
Ifølge Udir rapporterer norske elever om mindre bråk og uro i timene sammenliknet med hva elever i de andre nordiske landene rapporterer, og gjennomsnittet for OECD-landene.
– Norske elever opplever også høy grad av tilhørighet til skolen, og det er gode relasjoner mellom lærere og elever. Analyser viser en positiv sammenheng mellom læringsmiljø og elevenes resultater, heter det i uttalelsen fra direktoratet.