Nyskaping

Norske løsninger matches med verdens bærekraftsutfordringer

Bærekraftsmålene betyr nye forretningsmuligheter, og Norge har konkurransefortrinn innen flere områder, ifølge Innovasjon Norge.

Publisert Sist oppdatert

Nøkkelen ligger i evnen til å skalere. Først da vil de bærekraftige løsningene gjøre en global forskjell, sier Cathrine Pia Lund, Direktør Merkevaren Norge i Innovasjon Norge i en pressemelding.

The United Nations Global Compact Leaders Summit samlet denne uken 900 ledere fra myndigheter og næringsliv for å diskutere hvordan man skal få fortgang i jobben med å levere på bærekraftsmålene, og å leve opp til Parisavtalen. Ett av tiltakene som ble presentert i den forbindelse var den digitale plattformen «The Global Opportunity Explorer», som er utviklet av DNV GL , Sustainia, og UN Global Compact. Formålet er å vise frem verdens mest bærekraftige innovative løsninger.

– DNV GL og samarbeidspartnerne har kommet veldig langt i utviklingen, og nyter stor kredibilitet i markedet, sier Lund.

Innovasjon Norge er sammen med norsk næringsliv i gang med å utvikle en tilsvarende tjeneste, hvor grønne og bærekraftige norske løsninger kan matches med verdens bærekraftsutfordringer.

– Vi jobber med norske løsninger, og da er det naturlig å jobbe tett med den internasjonale løsningen «The Global Opportunity Explorer», sier Lund.

Innovasjon Norge var tilstede for å dele av sine erfaringer med å bygge en ny nasjonalmerkevare på bakgrunn av FNs bærekraftmål.

Powered by Labrador CMS