schibsted

Facebook-sjef Mark Zuckerberg.

«NRK stjeler trafikk. Det kan de leve med. Det er verre med Google og Facebook. De stjeler annonseinntektene fra dem.»

Publisert Sist oppdatert

Om de internasjonale nettgigantene vil ta knekken på flere norske medier, er en åpent spørsmål. Schibsted kan ikke hindre NRK i å bli Facebook beste venn, men det må bety at også andre medier kan få publisere NRK-stoff ute å betale for det, skriver redaktør Magne Lerø.

NRK står som en påle i det norske medielandskapet. Selv om det ligger an til en endring når det gjelder lisensen, er det et bredt politiske flertall for å sikre NRK trygge rammevilkår. For NRK kan det nok bli et problem at de i toneangivende mediene i økende grad beskrives som en motstander. I flere år har Schibsted og de store nasjonale medieaktørene vært opptatt av å begrense NRKs muligheter til å satse på nett. Det har de ikke lykkes med. Mediene i dag er flermediale. Alle medier må være på nett. Det nytter ikke lenger for NRK å holde seg til tradisjonelle TV-sendinger. Også dette markedet er på vei nedover. I USA er det Netflix og YouTube som er blitt de store TV-stasjonene.

Politikerne har gitt opp tanken på tvinge NRK til å konsentrere seg om TV og radio og kun bruke nettet som PR for egne TV- og radiosendinger. Hvis NRK legger ned sin nettside, vil ikke trafikken fordele seg jevnt ut over de andre medienes nettsider. Det vil være de største som får det meste av trafikken.

Hardt presset

Schibsted mener mediene er så hardt presset for tiden at NRK ikke bør stjele trafikk fra dem på nett. De innser at de har tapt slaget. Det betyr ikke at de har gitt opp kampen.

Det er Google og Facebook Schibsted definerer som sine argeste konkurrenter. NRK stjeler trafikk. Det kan de leve med. Det er verre med Google og Facebook. De stjeler annonseinntektene fra dem. I denne situasjonen provoserer det Schibsted at NRK ser ut til å bli en viktig innholdsleverandør til Facebook.

«For meg ser det ut som NRK er Facebooks beste venn, og NRK har aldri vært andre mediers beste venn», uttalte Schibsteds styreleder, Ole Jacob Sunde på en debattmøte i regi av Oslo Journalistklubb før helgen.

Spørsmålet er om Schibsted er for seint ute, om Facebook alt har festet grepet om befolkning og annonsører.

NRK har 270 sider på Facebook for sine mange kanaler og programmer. Når Facebook nå legger til rette for en storstilet satsing på nyheter, åpner det nye muligheter for NRK. De kan velge Facebook som en distribusjonskanal for nyhetene sine eller for så vidt alt sitt innhold. NRK trenger ikke være bekymret for at annonseinntekter forsvinner. Deres oppgave er å nå flest mulig med det innholdet de produserer.

I Schibsted er de opptatt av at internett slik vi kjenner det kan oppløses om de store mediegigantene, Google, Facebook, Apple, Netflix og YouTube, deler markedet mellom seg. De er opptatt av å bevare dagens medier slik de fremstår på internett og har satset hundrevis av millioner på å utvikle en omfattende innlogging for brukerbetaling og et system for annonsering som er på bedre enn det Facebook og Google har.

Konkurransetilsynet på banen

For å få kraft i den satsingen Schibsted gjør, har de åpnet for at alle medier kan benytte den innloggingen og annonsepubliseringssystemet de har utviklet. Det har fått Konkurransetilsynet til på reagere. Det er det ingen grunn til. Avisene samarbeider i dag om trykk og distribusjon av fysiske aviser. Det må være mulig å samarbeide om digital innlogging og plassering av annonser også. Det avgjørende er at ulike redaksjoner har full kontroll over det innholdet de publiseres og at de de er sikret likebehandling med Schibsteds egne medier. Schibsted har ennå ikke vært konkret med sikte på hvordan de ser for seg et nytt «nettsamarbeid» med andre medier. Det er ingen grunn til å avvise tanken. Spørsmålet er om Schibsted er for seint ute, om Facebook alt har festet grepet om befolkning og annonsører.

Det nytter ikke å forby NRK å legge det eget innhold ut på YouTube og Facebook uten å ta betalt for det. I debatten spurte Sunde hvorfor NRK ikke kunne stille innholdet sitt gratis til disposisjon for andre medier.

Det er en god tanke. NRK trenger ikke beskytte det stoffet de har full rettigheter til. Det bør andre medier kunne publisere med henvisning til NRK. Poenget for NRK er at flest mulig skal lese, se eller høre det de publiserer. Vi forstår at dette ikke kan bety fritt fram for TV2 og P4, men på nett som ikke er en primæroppgave for NRK burde de raust kunne dele det de legger ut.

Powered by Labrador CMS