Samfunn
Ny sikkerhetslov på trappene
Etter omfattende høringsrunder og knallhard jobbing fra embetsverket i Forsvarsdepartementet er en ny sikkerhetslov straks klar for behandling i Stortinget.
/Oppdatert 16. juni/
Flere kilder i regjeringsapparatet bekreftet mandag 12. juni overfor Dagens Perspektiv at en ny sikkerhetslov blir lagt frem i statsråd førstkommende fredag.
Fredag kom presseinvitasjonen fra Statsministerens kontor; de legger frem sitt forslag for offentligheten klokken 12.
Loven om nasjonal sikkerhet, den såkalte Sikkerhetsloven – ble først vedtatt i 2001 og senere revidert i 2007.
Etter terroren 22. juli 2011 fikk loven plutselig brutalt mye større aktualitet.
22. juli-kommisjonen var knusende mot beredskapen her i landet, og både den forrige og denne regjeringen har måttet tåle knallhard kritikk for ikke å klare å styrke beredskapen på en tilfredsstillende måte.
Sist gjennom en drepende rapport fra Riksrevisjonen der det ble påpekt at viktige bygninger og objekter ikke var forsvarlig sikret.
For få uker siden måtte statsministeren erkjenne at «arbeidet med objektsikring hadde tatt for lang tid», i en åpen høring i Kontroll- og konstitusjonskomiteen.
- LES OGSÅ Magne Lerø: Beredskap til å leve med
På Stortinget er man fortsatt ikke ferdige med Riksrevisjonens rapport. Dagen før de folkevalgte starter ferieavviklingen skal Stortinget – antakelig i et lukket stortingsmøte, som er svært sjelden kost - diskutere rapporten. Den retter kraftig kritikk mot regjeringens arbeid med terrorsikring av kritisk infrastruktur og viktige bygninger.
Offensiv statsminister
Men statsministeren slår tilbake mot sine kritikere. Under Høyres sentralstyremøte i helgen, slo hun fast at Norge er blitt tryggere med henne som statsminister.
– Vi er kommet langt i å gjøre Norge sterkere og tryggere ved å følge opp analysene og anbefalingene som kom fra 22.-julikommisjonen, sa Solberg søndag.
Hun har fulgt opp med utspill i media om at Høyre er det eneste partiet med beredskap som hovedsak i valgkampen. Opposisjonsleder Jonas Gahr Støre omtaler utsagnet som «drøyt».
For regjeringen kan dermed kronen på verket i denne stortingsperioden bli å få vedtatt en etterlengtet ny sikkerhetslov.
Sektorovergripende
I sju år har det blitt jobbet med å få på plass en ny utgave av sikkerhetsloven, som kan ta inn over seg moderne trusler som terror, sikring av viktige «objekter» og infrastruktur og dataangrep.
Det er Forsvarsdepartementet som har hatt hovedansvaret for å utarbeide loven, men siden dette er snakk om en overordnet nasjonal lov, har de fleste andre departement kommet med innspill.
Erfaringsmessig er arbeidet med slike sektorovergripende lover komplisert. «Alle» departementene vil bestemme over «sitt område». I tillegg tar også loven sikte på å gjelde private interesser og objekter, slikt som for eksempel oljeinstallasjoner, kraftforsyning og IKT-nettverk.
Ble endret
Endringer i den eksisterende Sikkerhetsloven er allerede vedtatt.
Det skjedde i høst, da Stortinget vedtok å redusere antallet «klareringsmyndigheter» - altså instanser som ut fra et sikkerhetsperspektiv godkjenner personell, leverandører og lignende - fra 42 ulike instanser til to; en for sivilt og en for militært personell.
Hva den nye loven konkretet vil inneholde, er det fortsatt kun regjeringen som vet. Det har ikke kommet noen lekkasjer om innholdet i forslaget til den nye lovproposisjonen. Forsvarsdepartementet, Justisdepartementet og Statsministerens kontor har alle avslått å kommentere saken.
Vil samle makten
Sikkerhetsutvalgets rapport har gitt føringer og konkrete forslag til hva den nye, reviderte Sikkerhetsloven skal inneholde.
Utvalget ble ledet av sikkerhetsrådgiveren ved Statsministerens kontor, Kim Traavik. Han har tidligere vært statssekretær for Høyre i Utenriksdepartementet, og ambassadør til London.
Sikkerhetsutvalget ble oppnevnt blant annet fordi «anvendelsen av gjeldende sikkerhetslov avdekket grunnleggende uenigheter knyttet til lovens nedslagsfelt. Sammen med en negativ endring i risiko- og sårbarhetsbildet medførte dette et behov for en helhetlig gjennomgang og nytenkning av forebyggende nasjonal sikkerhet», heter det om utvalgets mandat.
«Praktiseringen av dagens sikkerhetslov har imidlertid vist seg utfordrende og tidvis trekker ulike gode krefter i forskjellige retninger. Dette fører ikke til god sikkerhet og er ikke god ressursutnyttelse», konstaterer utvalget i sin rapport.
Et helt sentralt og gjennomgående tema har vært avveiningen mellom behovet for en helhetlig og sektorovergripende tilnærming til forebyggende sikkerhet på den ene siden, og ivaretakelsen av den enkeltes samfunnssektors særegenheter på den andre.
Utvidet ansvar
Videre skriver utvalget at «for å møte gamle og nye utfordringer mener utvalget at en ny lov på en balansert måte må ivareta både hensynet til den enkelte sektors særegenheter og behovet for sektorovergripende og helhetlig styring av den samlede nasjonale sikkerheten».
Utvalget foreslår at nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) skal få jobben som sektorovergripende styringsorgan. NSM har allerede en slik rolle, men utvalget mener ansvaret må utvides og tydeliggjøres.
Å sikre både sivile og offentlige objekter og infrastruktur mot terror, krig og sabotasje koster naturlig nok penger. Utvalget skriver at «kostnader som påløper i forbindelse med lovpålagte sikkerhetstiltak må stå i et rimelig forhold til den sikkerhetsmessige gevinsten som oppnås ved tiltaket».
Redd for prisen og egen innflytelse
For noen aktører vil dette bli dyrt. Hvor mye staten eventuelt skal «sponse» av disse kostnadene, mener utvalget lite om.
Og det er kostnader, sammen med det sektorovergripende ansvaret, som har fått mest oppmerksomhet i de snaut 90 høringssvarene som er kommet inn etter at rapporten ble sendt på høring i fjor høst.