Samfunn

Ombud og råd kjemper om forbrukermakten

Det blusser opp til ordkrig mellom Forbrukerrådet og Forbrukerombudet. Nå har begge levert sine høringssvar til departementet om Difi-rapporten som tok til orde for å splitte opp området for interessepolitikk. Får ForbrukeOMBUDET det som det vil, kan ForbrukerRÅDET nærmest forsvinne helt.

Publisert Sist oppdatert

Difis oppdrag for å gjennomgå forbrukerapparatet har vært for snevert. Difis perspektiv har vært et behov for byråkratisk styring – og ikke forbrukernes beste. Det skriver Forbrukerrådet i sitt høringssvar høringssvar til Difi-rapport 2015:4 – Gjennomgang av det statlige forbrukerapparat..

Nå ønsker Forbrukerrådet seg en mer helhetlig gjennomgang av hele forbrukerområdet, på tvers av departementer, tilsyn, ombud og andre organisasjoner.

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland kjemper for sin og rådets eksistens slik vi kjenner den i dag. (Foto: NTB-scanpix.)

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS