Samfunnsansvar
Omdømmerisiko å knytte seg til bedrifter
Frivillighetsbarometeret 2016 viser at samarbeid mellom næringslivet og frivillig sektor kan by på flere utfordringer.
Å samarbeide med bedrifter som befolkningen er kritiske til, påvirker folks ønske om å involvere seg i organisasjonens arbeid, viser statistikk fra Frivillighet Norges årlige barometer for 2016.
Undersøkelsen viser at folk er mest skeptiske til å gi donasjoner til en organisasjon dersom de samarbeider med en bedrift som vedkommende er kritisk til.
Frivillighet Norge skriver at organisasjoner derfor burde legge vekt på en bedrifts miljø- og samfunnsansvar og dens inntrykk i befolkningen når de velger samarbeidspartnere.
– Næringslivssamarbeid innebærer omdømmerisiko for organisasjonen som knytter seg til en bedrift og visa versa, sa generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen, under Topplederkonferansen forrige uke.
Han understreker at omdømme kan smitte begge veier.
– Mange har et nærmest personlig forhold til sine frivillige organisasjoner. Folk lar seg påvirke av samarbeidet i en overraskende stor grad, både som sympatisører for ulike organisasjoner og som kunde av bedrifter, sier han.
Mindre fra offentlig sektor
– Politikere og næringslivstopper snakker mye om omstilling og et grønt skifte. Enten vi er enige eller uenige i politikken, er utfasingen av oljeinntekter som vi har nytt godt av i samfunnet vårt, noe som også vil påvirke frivilligheten, sier Johnsen.
En fersk rapport viser at andelen av frivillighetens inntekter som kommer fra det offentlige økte fra åtte prosent i 1997 til 21 prosent i 2013.
– Hvis vi løfter blikket og ser fremover så er det åpenbart at veksten i frivillig sektor kan ikke basere seg på midler fra offentlig sektor skal fortsette å øke like mye. Det er ikke realistisk eller ønskelig sett i lys av at frivilligheten skal være fri og uavhengig, sier Johnsen.
Vi må gjøre mer for mindre
Vi trenger ikke se lengre enn til Danmark der frivilligheten har merket at offentlig sektor har måtte prioritert hardere.
– Lengre nede på kontinentet er gjennomgangstonen kutt i velferdsgodene som gjør at behovet for frivilligheten øker. Samtidig kuttes også overføringen til frivilligheten. Vi må gjøre mer for mindre, har blitt et mantra, sier Johnsen.
Frivillighet Norge ser derimot et stort potensiale til å styrke samarbeidet mellom frivilligheten og næringslivet.
– Samtidig skal vi ikke legge skjul på at det kan være utfordringer med næringslivssamarbeidet, påpeker generalsekretæren.
Tydelige grenser
En bedrift har store muligheter for å endre inntrykket sitt gjennom samarbeid med frivillige organisasjoner hvis deres målgruppe har et positivt forhold til disse, viser undersøkelsen.
– Utfordringer kan oppstår når bedrifter lar ansatte bruke arbeidstiden sin i en frivillig organisasjon med lønn. Hvordan skal rollen til de være opp mot de som er frivillige på fritiden? spør Johnsen.
I tillegg til at 38 prosent stoler på frivillige organisasjoners valg av samarbeidspartnere, har organisasjonene også et potensial for å bygge opp mer tillit. Mange føler seg derimot relativt lite informert om valg av organisasjonens samarbeidspartnere.
– Hvordan sikrer en at organisasjonen får nok igjen for samarbeidet? Dette er legetime problemstillinger og det fins flere. Vi skal være tydelige på grensene mellom frivillighet og næringslivet og frivillig innsats og arbeidsliv. Partene må finne konkrete løsninger i felleskap, sier Johnsen.
Anerkjenne ulike roller
Samarbeid mellom bedrifter og frivillige organisasjoner er relativt lite utbredt i Norge. Bare en av fire kjenner til slike samarbeid og to av fem er usikre på om de kjenner til det.
Spesielt bedrifter som har mye å tjene på at disse samarbeidene, er bedre kjent da det kan ha en innvirkning på deres renommé.
– Gode samarbeid må være bygd på at partene anerkjenne hverandres roller, målsetninger og muligheter. Målet må være at samarbeidet skal styrke alle parter, sier generalsekretæren.
Målet må være at samarbeidet skal styrke alle parter
Å arbeide for å øke kjennskapen til samarbeid er det første steget mot å gjøre denne typen samarbeid mer attraktivt for bedrifter, skriver Frivillighet Norge.
I tillegg må organisasjonene ta med i betraktningen at bedriften også tar en risiko gjennom å knytte seg med dem.
«Å jobbe med inntrykket sitt blant befolkningen er derfor ikke bare viktig for offentlig støtte og private donasjoner, men også for at bedrifter skal enkelt se verdien i å knytte seg med frivillige organisasjoner.»