Nyskaping
Ønsker sunnere forretningskultur i startup-miljøene
IKT Norge-sjef legger opp til diskusjon om ensidig fokus på vekst, investeringer og penger.
Det er på tide å diskutere om det ensidige fokuset på vekst, investeringer og penger virkelig er det eneste saliggjørende i det å starte for seg selv, hevder Fredrik Syvertsen, direktør for næringsutvikling i IKT-Norge. Han skriver i en kommentar i Shifter at han er klar over at det kreves store investeringer for å bygge globale selskaper, og at vi må klare dette også fra Norge.
– Men vi trenger en kompassdiskusjon: Hva er de verdiene vi forventer fra våre ledere, fra våre ansatte og en diskusjon jeg aldri ser – fra våre investorer, spør han.
Dette innebærer hvordan de som skal knesette prinsippene for vekst, nemlig venturekapitalistene (VC, red.anm.), skal jobbe med sine verdisett.
– Jeg lever ikke i en illusjon om at de har så andre verdier enn de amerikanske, som ofte er «ledestjernene» også for våre norske og nordiske VC-er. Men kanskje er det både lønnsomt og riktig å tenke nytt rundt dette også for en investor. Hvorfor skal 80 prosent feile, er det bra, skriver han.
Syvertsen peker på noen «sannheter» i startupbransjen i Norge, som nærmest ses på som absolutte;
- 8 av 10 selskaper skal gå dukken
- 10-30 x avkastning i løpet av 5 år på er tegn på suksess
- VC og henting av penger er avgjørende for suksess
- VC har en vennlig innstilling til grunderes suksess
- Ekstrem vekst og helst eksponentiell sådan er grunnleggende
- «Elevator pitch»- og pitche-konkurranser er grunnleggende del av kulturen
- Startups er i sin natur et godt sted å jobbe for alle
Ifølge Syvertsen er normen at de i stor grad baserer seg på hvor mye return og hvor raskt pengene kan mangedobles. Det kan være greit nok, men er kanskje ikke lønnsomt i lengden.
– Jeg opplever også ofte at enkeltinvestorer har en mye mer pragmatisk tilnærming til en gründer, og er i større grad en del av teamet. Vi ser nå en dreining hvor investorer orienterer seg etter andre mål enn kortsiktig gevinst. Vekst i form av konsum vil ikke nødvendigvis være bærekraftig, og kravet til sunn bedriftskultur og verdibasert ledelse vil tiltrekke seg de beste talentene. En siste trend er ønsket om å kun vokse til et visst nivå – ikke bli verdens største eller rikeste, men kunne ha en business som gir avkastning, arbeidsplasser og et godt miljø, skriver han i Shifter.