Samfunn
Over 50 prosent flere norske bedrifter på 5 år - India er både forlokkende og forvirrende
Indisk økonomi vokser, og stadig flere norske virksomheter tester farvannet i det enorme landet. Det kan lønne seg – men det gjelder å ikke være naiv. India er ikke for nybegynnere, sier India-ekspert.
Innen 2030 vil India være blant verdens tre største økonomier, ifølge Centre for Economics and Business Research. Å overse Asias kraftige, økonomiske vekst er uklokt. Det er viktig for Norge å være på ballen.
I januar var over 140 utsendinger fra norske selskaper med i næringslivsdelegasjonen til India – den nest største delegasjonen med norsk næringsliv i utlandet noensinne. Bare besøket til Kina i 2018 var større. 15 norske næringslivsavtaler ble undertegnet, og det ble lagt frem en strategi for handelssamarbeid mellom India og Norge frem mot 2030.
– I fremtiden vil ikke kursen lenger bli staket ut i vest. India vil stå til rors, et India som selv velger sine samarbeids- og handelspartnere, sier sier norsk-indiske gründer og forfatter Rina Sunder som nettopp har gitt ut boken «Det moderne India».
Boken gir en innføring i indisk kultur og næringsliv, og kommer med en rekke tips og triks til norske bedrifter som vil investere i India.
India er verdens raskest voksende økonomi med 1,3 milliarder mennesker. 700 millioner av landets innbyggere er under 35 år. Arbeidskapasitetens potensiale er enormt for et land som Norge hvor vi sliter med å rekruttere nok unge talenter, mener Sunder.
– Digital transformasjon og billig energi vil være viktige drivkrefter i den fremtidige veksten i India, og behovet for kunnskap og innovative løsninger innenfor helse, ren energi, sirkulærøkonomi, bioøkonomi, havrommet, smarte byer og samfunn vil øke. Her har norsk industri og næringsliv mye å tilby, sier hun.
Ifølge Innovasjon Norge befinner det seg rundt 150 norske selskaper i India, og mellom 10 og 15 norskeide fabrikker. Det er en økning på 57 prosent i etablering av norske selskaper bare de siste fem årene.
Korrupsjon svært utbredt
Men India er ikke for nybegynnere, understreker Sunder. 21 av 30 teknologibedrifter med lang erfaring i India oppga i 2012 til Nærings- og handelsdepartementet at det er svært utfordrende å etablere seg i det gigantiske landet.
Indias statsminister Narendra Modi har tatt grep i kampen mot korrupsjon og svarte penger, men det er fremdeles en lang vei å gå. India ligger på 81. plass av 180 land på Transparency internationals korrupsjonsindeks.
– Dette er en mentalitet som er så inngrodd hos indere at norske bedrifter må være bevisst fallgruvene og ha på plass antikorrupsjonsprogram, sier Sunder.
Hun viser til at norske selskaper som Nammo, Aker Solutions, DNVGL og Yara alle har tatt sine forholdsregler. Det er viktig å skape et arbeidsmiljø med nulltoleranse for korrupsjon, understreker Sunder.
Norske bedrifter må være bevisst fallgruvene og ha på plass antikorrupsjonsprogram
I boken sin har hun satt sammen en liste over viktige huskeregler for å unngå korrupsjon.
-
Sørg for at all betaling skjer i fullåpenhet og be alltid om kvittering
-
Bokfør alle betalinger korrekt
-
Rapporter internt
-
Vær nøyaktig når du skriver kontrakter, sørg for at du har kontroll over risikoelementene og søk juridisk bistand
-
Forsikre deg om at du forstår alt som blir sagt i møter med samarbeidspartnere
Telenor-utopien
Telenor offentliggjorde i 2008 at de skulle investere stort i India, til tross for flere advarsler fra analytikere som mente det var for risikabelt. Men veksten i telekom-industrien i India var spådd å vokse enormt i årene etter 2008.
Korrupsjonsanklager ble raskt rettet mot Telenors indiske partnerselskap, Unitech Wireless. I 2012 inndro indisk høyesterett lisensene til å tilby tjenester i et drøyt halvår, og Telenor sto foran store økonomiske tap.
I 2016 hadde satsningen påført Telenor et tap på 25 milliarder kroner. Kampen om kundene var knallhard, og Telenor slet med å holde presset oppe mot de allerede etablerte og erfarne, indiske telekom-selskapene.
Tidlig i 2017 trakk Telenor seg ut av India og etterlot virksomheten til Indias største mobiloperatør Bharti Airtel.
Det norske telekom-eventyret i et av verdens hurtigst voksende økonomier bukket under etter press fra lokale aktører – til tross for at Asia utgjør over halvparten av Telenor-konsernets samlede omsetning.
– Telenor-historien forteller oss hvor vanskelig det er å vinne markedsandeler i et så enormt stort og komplekst marked, sier Sunder.
Hun påpeker at Telenor forventet å vinne markedsandeler i India på samme måte som de har gjort andre steder i verden. Men skal man etablere seg i India, forutsetter det også at forretningsmodeller og strategier tilpasser seg markedet de etableres i – og i India er det svært annerledes enn her hjemme.
Sær-indisk lederstil
Indiske ledere har et mer langsiktig perspektiv på investeringer og avkastning. Den filantropiske ånden er også mer tilstedeværende hos indere, og det er viktig for dem å ikke bare ha en suksessfull bedrift, men også vise at de kan gi tilbake til samfunnet. Flere er dypt engasjerte i overordnede samfunnsspørsmål og ønsker å bidra til vekst og utvikling på nasjonalt plan, forklarer Sunder.
– Hvis man sammenligner med nordmenn så er jo indere vant til å jobbe mot alle odds. Indere ser muligheter der andre har gitt opp, sier Sunder.
Evnen til å være løsningsorientert, kreativ og å improvisere er egenskaper som kjennetegner indere som er vant til å finne veien videre i en kaotisk verden med systemsvikt og tregt byråkrati hvor korrupsjon ikke akkurat hører til sjeldenhetene. Da må man lære seg å være tilpasningsdyktig – noe som også går igjen i hvordan indere oppfatter tid.
Hvis du ikke greier å endre syn på tid, greier du heller ikke å etablere deg i India
– I India har man et ord om heter kal som betyr både i går, i dag og i morgen.
– Da kan man lure på når oppgaven egentlig blir ferdig. Men svaret er bare at det blir gjort. Tid er flytende. Man er vant til å jobbe i mye tøffere settinger, noe som gjør at man som person blir mer flytende, tilpasningsdyktig og håndterer motstand på en annen måte.
– Hvis du ikke greier å endre syn på tid, greier du heller ikke å etablere deg i India, sier Sunder.
Hun råder virksomheter til å legge inn en buffer på tre ganger så lang tid og kreve skriftlige bekreftelser på tidsfrister.
Legg vekt på å bygge bedriftskultur
Sunder trekker frem det norske teknologiselskapet Dynamic Elements som et eksempel på en suksesshistorie. Selskapet legger til rette for innovativ bruk av ny teknologi for kundene sine. Flere store norske bedrifter som Orkla, Hafslund og NSB står på kundelisten.
For selskapet var nøkkelen et gjennomarbeidet fokus på å skape en god bedriftskultur.
– Hele veien har de utarbeidet verdiene sine og alle medarbeidere blir trent i dem. Verdiene er uttalt, de er hengt opp på veggen. Det har vært viktig for dem at kulturen de etablerer i bedriften er et av deres viktigste satsingsområder, sier Sunder.
– Den største feilen mange gjør er at de starter et samarbeid med indere og så bruker de ikke tid på å utvikle relasjonen. Da blir gapet større, eller så funker det ikke i det hele tatt, som i Tomra sitt tilfelle.
Det norske pante-systemselskapet Tomra måtte avslutte sin virksomhet i India i 2016 som følge av for dårlig kommunikasjon mellom aktørene på norsk og indisk jord.
Sunder understreker at flere norske bedrifter i India også gjør det svært bra, og trekker frem tre fellesnevnere som grunnlag for å lykkes:
-
Lokal tilstedeværelse. Man kommer ingen vei uten å være fysisk til stede i India.
-
Lovlydighet og tilbørlig aktsomhet i partnerskap
-
Bred kulturforståelse og god kommunikasjon
Politisk strategisk
India er verdens største demokrati og har en strategisk beliggenhet i Asia. India regnes som en av Asias sikkerhets- og forsvarspolitiske stormakter, og det er dermed både økonomisk og politisk strategisk for Norge å styrke næringslivsavtalene med landet.
Sunder understreker at det kan være lurt for Norge å investere i India som har langt mindre aggressiv utenrikspolitikk enn for eksempel Kina. Men India er preget av flere indre konflikter – geopolitisk usikkerhet som konflikten i Kashmir har i år preget nyhetsbildet. Det knyttes spenning til om India og Pakistan kan ende opp i en utilsiktet krig.
Men selv om forholdene er utfordrende, blir det stadig enklere og sikrere å investere i India, understreker Sunder. Alle de forskjellige delstatene har dessuten egne, regulatoriske retningslinjer og prosesser. Konflikten i Kashmir har derfor liten påvirkning på for eksempel norsk havnæring i en annen delstat.
– Blant de to delstatene hvor det er enklest å drive næringsvirksomhet er Andhra Pradesh og Telangana, mens Kashmir trenger mye drahjelp. Fordi Norge er sterkest representert innen maritim sektor, er det først og fremst delstatene Maharashtra, Gujarat, Delhi, Uttar Pradesh, Haryana og Karnataka som er viktige, sier Sunder.
– India er jo enormt stort. Hvis det er trøbbel i Italia, hvor mye har det å si for Norges handel med Europa? Man må se på India som man ser på Europa, sier Sunder.