Næringsliv

Overraskende lett å bruke

Serverprogrammet Asterisk kan håndtere bedriftens telefontrafikk. Resultatet er kraftige kutt i telefonregningen og nye, avanserte tjenester.

Publisert Sist oppdatert

- Jeg var veldig overrasket over hvor lett internettelefoni var å ta i bruk. Det er langt billigere enn vanlig telefoni. Jeg kan ta telefonen med når jeg er på kundebesøk uten at det koster en krone, sier Christian E. Lysel.

Han driver enmannsfirmaet SpindelNet, et konsulentfirma innen datanettverk og sikkerhet. Han abonnerer på trådløst internett hos en større teleoperatør. Når han stopper bilen utenfor en Statoil-stasjon eller en McDonald´s-kiosk, er han på et hotspot og kan bruke sin lommetelefon som telefonapparat. Forrige uke var han i Norge, hvor Telenor driver de fleste hotspots. Så lenge han har nettadgang kan han besvare sitt danske telefonnummer som om han var hjemme.

- Jeg vil sammenligne det med mobiltelefonkvalitet, med den forskjellen at nettelefoni er mye billigere. Mine kunder merker ingen forskjell. Bare én gang har jeg opplevd forvrengning av lyden, men da viste det seg at det ble utført arbeid i telefonsentralen, sier Lysel.

EGEN TELEFONSENTRAL

Lysels teleselskap heter musimi.dk. Det ble startet av datateknikeren Jens Davidsen i mars 2004. Han leier nettverkskapasitet og telefonnumre fra Song Networks, og kjører gratisprogrammet Asterisk på en Linux-server plassert i en av selskapets datahaller. Etter 2 måneders drift - og ingen reklamekampanjer - har han 800 brukere.

Når kunden har registrert seg hos musimi.dk for 100 kroner, setter han inn minst 50 kroner på en taletidskonto, og kan ringe til svært lave priser, for eksempel 25 øre minuttet til USA. Ved å kople en liten boks til internettet, kan kunden tilslutte sin eksisterende, analoge telefon og ringe på vanlig måte. Samtaler mellom selskapets abonnenter er gratis. Fordi samtalen går gjennom internettet, kan kunden like gjerne sitte i Panama eller Norge så lenge han har internettadgang.

Isteden for et vanlig telefonapparat finnes det en rekke softphones på markedet. Dette er gratis eller billige dataprogram. Brukeren registrerer sitt telefonnummer og passord i programmet, og ved hjelp av et hodesett med mikrofon snakker han med andre brukere.

Jens Davidsens nisje er å tilby en rekke tilleggstjenester som de store telefonselskapene ikke tilbyr. Ved hjelp av et nettbasert kontrollpanel kan abonnenten få oversikt over sin telefontrafikk, stille inn sin telefonsvarer, eller bestemme at ulike telefonnumre skal gå til kontoret eller til hjemmetelefonen.

- Ved å utvikle stadig nye tilleggstjenester kan jeg være med på å skubbe i gang en utvikling. Ser du på de store operatørene, virker det som om de vil fortsette å tilby proprietære produkter og ikke åpne standarder, sier Davidsen.

Musimi.dk og andre nettelefon-operatører har et stadig nærmere samarbeid internasjonalt. De bruker alle åpen kildekode, operativsystemet Linux, og gjerne også telefonsentralen Asterisk. En av pionérene innen nettelefoni er amerikaneren Jeff Pulver. I tillegg til å arrangere konferanser og være konsulent for andre, driver han tjenesten Free World Dialup (FWD), som forbinder mange av verdens små teleoperatører.

Fra Musimis nett er det mulig å nå FWD-brukere ved å slå koden **393 foran abonnentnummeret. Kunder hos det tyske Sipgate kan nå kunder hos det norske Telio ved å slå koden 000555 først. Telio-kunder kan ringe gratis til det tyske nettverket ved å slå koden 000777 foran abonnentens nummer. Hele tiden etableres nye avtaler mellom de internasjonale operatørene, som møtes jevnlig til utviklerkonferanser på internettet.

Brukere av Asterisk-programvaren lager stadig nye tjenester og gjør dem tilgjengelig for andre brukere i nettverket etter prinsippet med åpen kildekode (open source). Det er forholdvis lett å installere ekstra tjenester som for eksempel avansert telefonsvarer og viderestilling. Telefonbeskjedene kan sendes som e-post til brukeren, som kan skreddersy innstillingene til sitt behov.

TAIWAN BEDRIFT

Den taiwanske teleprodusenten ZyXEL har hovedkontor i Taipei, skandinavisk hovedkvarter i København, og avdelingskontorer i Norge, Finland, Sverige og England. I Norden beskjeftiger de 55 medarbeidere. Markedsdirektør Karsten Gewecke sier at firmaet har satt opp og prøvekjørt Asterisk i huset og at den er klar til å tas i bruk som telefonsentral. Firmaet bruker 40 000 kroner i året på vedlikehold av sitt Philips telefonanlegg. - Da vi ønsket å installere et nytt voicemail-anlegg, skulle det koste oss 100 000 kroner, mens Asterisk er gratis, såfremt brukeren kan sette det opp selv. Vi betaler for codecs - komprimeringsalgoritmen - men det dreier seg om cirka en dollar per bruker. Hvert av lokalkontorene kommer til å ha en egen Asterisk-server knyttet sammen i nettverk, sier Gewecke.

Firmaet har laget en nummerplan for bedriften, hvor de kopler sammen sine fem kontorer. Telefonsamtalen tar alltid den billigste ruten. I serveren har de også satt inn et ISDN-kort, slik at samtalen også kan koples via ISDN-nettet hvis det øvrige nettet er nede.

Hver medarbeider får en trådløs telefon koplet til ZyXELs nettverk. Når medarbeideren er på et annet kontor, kopler han seg opp til nettverket der og kan nås på sitt vanlige telefonnummer, via internettet.

Powered by Labrador CMS