ledertips
Personlig merkevarebygging for introverte
Du kan gjøre deg selv synlig uten å snakke høyt og mye i store forsamlinger.
Merkevarebygging er i vinden, ikke bare for varer og tjenester, men også for organisasjoner og enkeltpersoner. Mange av tipsene for hvordan du skal markedsføre deg selv i arbeidslivet, er imidlertid skreddersydd for ekstroverte, utadvendte personer, konstaterer Dorie Clark i et blogginnlegg hos Harvard Business Review.
Clark er adjunkt professor i Business Administration ved Duke University’s Fuqua School of Business og strategikonsulent med kunder som Google og Microsoft. Hun har skrevet bok om personlig merkevarebygging, og gir i innlegget sitt noen tips til hvordan introverte kan gå fram for å bygge seg selv som en «merkevare».
Hun starter med de sosiale mediene. Har du en blogg, kan du bruke tid, formulere tankene dine og engasjere deg i en reell dialog med andre. Dette kan du gjøre uten å løpe rundt i cocktailselskaper på jakt etter visittkort. I stedet bygger du en merkevare på kvaliteten på ideene dine.
Et annet råd er å bruke litt energi på å knytte bånd til en person om gangen. Clark forteller at hun har en bekjent som jobber i en stor organisasjon med mange avdelinger. Hun har satt seg som mål at hun skal be med en person fra et annet kontor eller en annen avdeling til lunsj hver uke. Ofte har hun møtt dem tidligere, på et møte eller gjennom prosjektarbeid. Etter noen måneder hadde hun begynt å bygge et robust nettverk i egen organisasjon, på sin egen, stillferdige måte.