Samfunn

Palmeoljeproduksjon

Rapport: Biodiesel fører til mer utslipp - ikke mindre.

Organisasjonen som avslørte dieseljukset, Transport & Environment, slår nok en gang alarm. Nå er det biodiesel som fører til høyere utslipp av klimagasser enn vi tidligere har trodd.

Publisert Sist oppdatert
Biodiesel er kanskje ikke så grønt som vi har trodd. Miljøorganisasjonen Transport & Environment har beregnet at dersom man innfører biodiesel i dagens transportsystem i større grad enn i dag, vil de føre til en utslippsvekst tilsvarende 12 millioner ekstra biler på veiene i 2020. Det betyr at klimautslippene øker med 4 prosent.
Mandag sa Klima- og miljøvernminister Vidar Helgesen seg tilfreds med å ha fått Miljødirektoratet til å skjerpe kravene til dokumentasjon av hvordan og hvor palmeoljeråstoff i biodiesel er produsert.

Ved produksjon av palmeolje får man reststoffet PFAD (Palm fatty acid destillat). Det kan brukes til å produsere blant annetbiodiesel.

Mange har sett på biodiesel som en av løsningene for å få ned klimagassutslippene, og i Norge er det krav om at 5,5 prosent av alt drivstoff som omsettes til bruk i veitransport, skal være biodrivstoff. Stortinget har vedtatt å høyne kravet til 7 prosent fra 2017.

Tidligere i år kunne imidlertid NRK fortelle at biodrivstoff med palmeoljeprodukter kan bidra til ødeleggelse av regnskog og økte klimautslipp ved at salget kan oppmuntre til større produksjon og flere palmeoljeplantasjer. Flere bensinstasjonskjeder i Norge bekreftet overfor NRK at de importerer biodrivstoff som er basert på palmeoljeprodukter.

Negative sider ved produksjon av palmeolje ligger også sentralt i T&Es analyse, men de har gått enda lengre og lagt til effektene av transport av biodieselen sammenlignet med annen type drivstoff.

Powered by Labrador CMS