Samfunn

Veiene inn og ut fra Fornebu i Bærum. Mandag ble det klart at regjeringen bidrar med 6 milliarder kroner til den nye Fornebubanen.

Regjeringen varsler 23,7 milliarder til ytterligere tre samferdselsprosjekter

Regjeringen fortsetter å love milliarder til gigantprosjekter i Nasjonal transportplan. Mandag var turen kommet til Møreaksen, Fornebubanen og Hålogalandsvegen.

Publisert Sist oppdatert

Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018 til 2029 legges fram for Stortinget før påske, men representanter for samarbeidspartiene har i mange dager allerede reist landet rundt for å presentere enkelte detaljer.

På ferjekaia i Molde mandag kunne Frps Harald Tom Nesvik og Høyres Helge Orten fortelle at regjeringen setter av to milliarder kroner til den såkalte Møreaksen i den første seksårsperioden. Møreaksen innebærer ferjefri E39 fra Ålesund via Molde til Kristiansund. Seks milliarder kroner settes av i den siste perioden, skriver Romsdals Budstikke.

Politikerne er imidlertid enige om å prioritere E136 gjennom Romsdalen først, så Møreaksen, og deretter brusambandet Hafast i Sulafjorden.

På en pressekonferanse på fylkesgrensen mellom Nordland og Troms kunne statssekretær og førstekandidat i Nordland Frp Kjell-Børge Freiberg mandag fortelle at regjeringen foreslår 8,7 milliarder kroner til den 150 kilometer lange Hålogalandsvegen, melderHarstad Tidende og NRK.

På Fornebu i Bærum på grensen mot Oslo var også regjeringspartiene representert på en pressekonferanse mandag. Venstres Abid Raja kunne fortelle at samarbeidspartiene er blitt enige om å legge inn 6 milliarder kroner til Fornebubanen i NTP, skriver Budstikka. Det er riktignok bare halve kostnaden. Resten skal finansieres gjennom Oslopakke 3.

Fornebubanen er en planlagt T-banestrekning som skal knytte Fornebu i Bærum til Oslos T-banenett via Lysaker og Skøyen til Majorstuen.

Powered by Labrador CMS