Nyskaping
Riktig bruk av arrangementer kan gi merkevaresuksess
– Arctic Race of Norway er unikt i norsk målestokk. Det sørger for å bygge Nord-Norge som merkevare, og skaper verdier i regionen.
Det sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, i en pressemelding. Hun lar seg begeistre av sykkelrittet Arctic Race of Norway, som i år arrangeres for femte gang. Både for folkefesten som rittet generer, men også for hva som skapes av verdier for lokalt næringsliv og norsk reiseliv.
– Det er bare å bøye seg i støvet for hva arrangørene av Arctic Race har fått til på bare fem år. Sykkelrittet er populært i sykkelverdenen, og her i Nord-Norge deltar store deler av regionen gjennom en rekke aktiviteter, både på kultur-, reiselivs og næringslivssiden. Ikke minst har den årlige næringslivskonferansen Arctic Race-konferansen blitt den viktigste møteplassen for regionale og nasjonale næringslivsledere og politikere, sier Holm.
Hvordan tjene på arrangementer?
Arctic Race-konferansen 2017 holdt hus i Scandic Harstad 9. august og tema i år var «Bærekraftig økonomisk vekst». Blant innlederne var Arne Sigve Nylund, Statoils direktør for utvikling og produksjon i Norge, Simonsen fylkesråd for kultur og næring i Troms fylkeskommune.
Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm snakket om «Arrangement som merkevarebygger, verdiskaper og stedsutvikler».
– Skal arrangementer bidra til verdiskaping og identitetsbygger for en destinasjon, må de innlemmes som del av en strategi. Start med strategien og finn arrangement som passer inn og ikke omvendt. Da er sjansen absolutt størst for å lykkes, sier Holm.
Etterspørsel etter opplevelser øker
Reiselivsdirektøren trekker fram flere gode grunner til å satse på arrangement i reiselivssammenheng - være seg små eller store; Det gir økonomisk effekt, arbeidsplasser, image, øker stedets attraktivitet og sesongforlengelse.
– Både Innovasjon Norges og internasjonale undersøkelser viser at det er økt etterspørsel etter opplevelser. Det er interesse for helse, velvære, sport og kultur og for å delta på arrangement. Får man et godt rykte blant turister i inn- og utland, samt god mediedekning på arrangementet, kan investeringen sørge for høy verdiskaping i tiden som følger. Vi ønsker flere sports- og kulturarrangementer, både små og store, velkommen i Norge framover, sier Holm.
Betydelige ringvirkninger
Arctic Race of Norway skapte i 2016 en meromsetning for norsk næringsliv på over 93 millioner kroner, ifølge en ny rapport fra selskapet Bedriftskompetanse. Dette er en økning på 14 prosent fra forrige kartlegging i 2014. Ringvirkningene er nasjonale og gjelder alt fra tilreisende turister til kjøp av varer og tjenester.
I 2016 ble TV-bildene fra Arctic Race of Norway kringkastet i 180 land, og skapte utover dette bred mediedekning internasjonalt. Rapporten konkluderer også med at det er vanskelig å sette konkrete økonomiske verdier på denne oppmerksomheten, men at eksponeringen i ren reklameverdi (EAV) beløper seg til rundt 231 millioner kroner – en økning på rundt 30 millioner fra 2014. I tillegg til TV-sendingene ble Arctic Race omtalt i rundt 2840 redaksjonelle artikler i Norge, med en anslått verdi på 112 millioner kroner.