Samfunn

Lise Arvesen har lang erfaring som gründer og etterlyser en grundigere gjennomgang av hva som skjer på det lokale nivået i virkemiddelapparatet.

Ros og ris til digital opprydding

En felles digital inngang til virkemiddelapparatet er bra, men gründer Lise Arvesen beklager at rapporten ikke går tettere på det som skjer lokalt og regionalt.

Publisert Sist oppdatert

På oppdrag fra næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og finansminister Siv Jensen leverte Deloitte og samarbeidspartnerne Menon Economics og Oxford Research rapporten «Områdegjennomgang av det næringsrettede virkemiddelapparatet».

Lise Arvesen har mer enn 20 års erfaring som gründer og driver også med rådgivning til gründere om nettopp hvordan de skal finne fram i virkemiddelapparatet.

– Det er bra rapporten foreslår en digital opprydding, men det skjer på toppen. Rapporten ser ikke på hva som skjer lokalt, der mange gründere har sin første kontakt med virkemiddelapparatet, sier hun.

Samles hos Innovasjon Norge

Rapporten anbefaler å gi Innovasjon Norge et utvidet ansvar som en førstelinjetjeneste for hele virkemiddelapparatet:

«Innovasjon Norge har allerede en utbredt førstelinjetjeneste i form av regionkontorer og ikke minst Gründersenteret i Førde. Dette er strukturer det bør bygges videre på.»

Det er en betydelig opprydding i forhold til dagens situasjon:

  • Virkemiddelapparat har mange brukerinnganger og dagens brukergrensesnitt oppleves av brukere som fragmentert

  • 6 av 10 brukere er uenig i at dagens virkemiddelapparat er oversiktlig

  • Halvparten av brukerne oppgir at de brukte to dagsverk eller mer på å finne frem til riktig virkemiddel

  • Alle aktørene har ulike søknadsskjema med ulike formaliakrav, utforming og formater (Word, Excel, nettbasert mv.)

  • altinn.no gir oversikt over virkemiddelapparat, men «resultatene er imidlertid for lite fokusert og mange treff vil oppleves som irrelevante for bedriften»

Felles inngang og førstelinje

Rapporten svarer opp dagens to utfordringer – 1) informasjon om tilgjengelige virkemidler og 2) rådgivning om søknadsprosessen – slik:

Felles digital inngang og førstelinje til hele det samlede virkemiddelapparatet, der hovedansvaret legges til Innovasjon Norge.

Gevinstene er flere, ifølge rapporten:

  • Mer effektiv bruk av virkemidlene

  • Mer verdiskapning per krone i utdelt støtte ved å velge de beste prosjektene. Brukerundersøkelsen signaliserer at mange, potensielt gode, prosjekter i dag ikke engang søker

Rapporten understreker at en digital løsning ikke nødvendigvis er nok, men må kombineres med en omfattende opprydding ellers i «virkemiddeljungelen».

Powered by Labrador CMS