Helse
Samarbeid skal lette møtet med Nav
Flere kreftpasienter går glipp av ytelser de har krav på fra Nav, fordi regelverket er for komplisert. Nå skal Kreftforeningen og Nav samarbeide for å unngå feil.
Fra 2017 til 2018 ble antallet henvendelser til Kreftforeningens rettshjelp nesten doblet. De fleste som tar kontakt er alvorlig syke, og flertallet av henvendelsene handler om Nav. Det viser en oversikt Kreftforeningen har laget.
– Dette er mennesker i en vanskelig livssituasjon, som kombinert med et komplisert regelverk, dermed ikke får det de rettmessig har krav på av ytelser, forteller spesialrådgiver i Kreftforening, Elin Stoermann-Næss til Velferd.
Nå inngår de derfor et samarbeid med Nav, for å snu denne trenden.
Store utslag for dem det gjelder
Stoermann-Næss understreker at det er snakk om et mindretall som ikke får det de har krav på.
– Stort sett får folk det de skal. Men for dem som ikke klarer å orientere seg i Nav-systemet og alle lovparagrafene, så gjør det store utslag, sier hun.
Over 70 prosent av henvendelsene til Kreftforeningen dreier seg om spørsmål knyttet til Navs regelverk, viser oversikten.
Denne anonymiserte oversikten er nå oversendt Nav, og Kreftforeningen opplever at Nav tar tilbakemeldingene på alvor.
– Det er vi glade for. Vi ønsker å bruke kunnskapen vi sitter på til å spille Nav gode, nettopp ved å fortelle dem hvor skoen trykker. Særlig er vi opptatt av å formidle hvor alvorlige senskadene kan være, selv om de ikke synes utenpå, forklarer Stoermann-Næss.
Skal samarbeide
Jurist og leder av Kreftforeningens rettshjelp, Camilla Fosse, mener mye handler om å få til gode møter.
– Vi ser at det spesielt er de langtidssyke som sliter. De er enten svært syke, har mye bivirkninger eller sliter med senskader. Mange av dem er usikre på hvor de skal i livet, sier hun til Velferd.
Ifølge Fosse er mange av disse personene avhengig av ekstra tilrettelegging i møtet med Nav.
– Det krever noe annet av deg som Nav-ansatt å møte disse pasientene, som kanskje ikke klarer å bruke digitale hjelpemidler eller forstår vedtaksbrevet de har fått. Denne kompetansen må opp, sier Fosse.
Stoermann-Næss er glad for muligheten til å informere om hvor viktig det er med vedtak det er mulig å skjønne når man er i en personlig krise.
Ønsker forståelige vedtak
I notatet som Kreftforeningen nå har gitt til Nav, har de listet opp helt konkrete eksempler på saker der det har skjedd feil.
Dette er saker Kreftforeningen er sikre på kunne løst seg tidligere, dersom dialogen hadde vært bedre.
Over 70 prosent av henvendelsene til Kreftforeningen dreier seg om Navs regelverk.
– Målet er at disse feilene ikke skal gjenta seg. Fremover vil vi «sette en fot i bakken» en gang i året eller oftere, for å sjekke status og at vi er på rett vei, sier Stoermann- Næss.
Seksjonssjef i Nav, Kristian Munthe skriver i en e-post til Velferd at de nå gjør konkrete endringer for å lette søknadsprosedyrer.
– Mange har utfordringer i overgangen mellom ulike ytelser, så vi vil nå se på hvordan vi kan gjøre disse overgangene mer sømløse for brukerne. I tillegg har vi fjernet noen skjema, og jobber for å forenkle tekster, sier Munthe.
Forbedringene vil ifølge Munthe komme gradvis og trekke på erfaringer underveis.