Samfunn

Norske kommuner svake på sosiale medier

Bare hver fjerde norske kommune har tatt i bruk sosiale medier for å informere sine innbyggere.

Publisert Sist oppdatert

Mens mer enn 2,5 millioner nordmenn er på Facebook, har bare 23 prosent av norske kommuner tatt i bruk sosiale medier for å kommunisere med innbyggerne, skriver Nationen.

Tallene kommer fram i en undersøkelse utført av Norstat for IT-selskapet ErgoGroup og viser at 17 prosent av norske kommuner har en offisiell Facebookside, 15 prosent er på Twitter og 13 prosent har en blogg.

Men å være registrert på disse tjenestene er én ting, bruken av dem er en annen.

Mens halvparten av kommunene oppdaterer sin Twitterkonto daglig gjør bare 36 prosent av Facebook- brukerne det samme. Tjenester som Linkedln og YouTube brukes svært lite.

– I en hektisk kommunehverdag er det mange som velger bort sosiale medier. De som prioriterer dette har gjerne en ildsjel som tar grep og følger opp. Jeg vil råde kommunene til å satse på minst ett sosialt medium og oppdatere det i hvert fall annenhver dag, sier Håvard Larsen i ErgoGroup.

Tallene er de samme for bykommuner og på landet, og uavhengige av hvilket parti som sitter med makten. (©NTB)

Powered by Labrador CMS