nyheter
Schibsted vil fusjonere med Media Norge
Schibsted har tatt et initiativ til forhandlinger med Media Norge med sikte på å fusjonere de to selskapene, opplyser selskapet.
– Media Norge er kjernevirksomhet for Schibsted. Vi har stor tro på fremtiden til både mediehusene og Finn.no, sier Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.
Finn.no
Verdiene i Media Norge-konsernet er knyttet til online rubrikkselskapet Finn.no, der Media Norge eier 50,01 prosent, samt mediehusene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, som alle eies 100 prosent. Schibsteds vurdering er at nær halvparten av verdiene i Media Norge er relatert til onlineaktiviteter.
– For Schibsted Media Group er det strategisk viktig å sikre effektive og fremtidsrettede mediehus, samtidig som vi gjennom en fusjon med Media Norge styrker den andre strategiske pilaren i konsernet, online rubrikk, sier Ryssdal.
Schibsted eier i dag 84,2 prosent av Media Norge.
Transaksjonen medfører en verdsettelse av egenkapitalen i Media Norge til 7,25 milliarder kroner.
Fortsetter som før
– Å slå sammen Schibsted ASA og Media Norge er fornuftig av flere årsaker. For det første skaper vi en struktur som gjør det lettere å samarbeide på tvers av virksomheter i konsernet. Fusjonsløsningen som vi foreslår er en bedre løsning som sikrer likebehandling for alle aksjonærer i Media Norge. Samtidig er verdsettelsen finansielt attraktiv for alle parter, sier Rolv Erik Ryssdal.
Schibsted tar sikte på å starte fusjonsforhandlinger så snart som mulig. Intensjonen er å få unnagjort de nødvendige generalforsamlinger i første kvartal og gjennomføre fusjonen i andre kvartal i år.
Ifølge Schibsted vil ikke fusjonen føre til større endringer i driften eller organiseringen av Media Norge. Ledergruppen vil fortsette som før. (©NTB)