Nyskaping
Seier og tap for Innovasjon Norge
Virkemiddeljungelen skal hugges ren. Siva og Doga skal legges inn under Innovasjon Norge, som på sin side skal strømlinjeformes, reorganiseres og kun bistå til forretningsdrevet innovasjon. Forskningen skal overlates til Forskningsrådet.
Dette er noen av anbefalingene i en omfattende konsulentrapport fra Deloitte.
Prosjektets oppdrag har vært «å etablere et kunnskapsgrunnlag for hvordan det næringsrettede virkemiddelapparatet kan legge til rette for mest mulig verdiskaping og lønnsomme arbeidsplasser innenfor bærekraftige rammer».
Områdegjennomgangen skal synliggjøre hvor det er mulig å effektivisere ressursbruken uten at måloppnåelsen reduseres.
– Mitt viktigste prosjekt
Rapporten er laget på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Næringminister Torbjørn Røe Isaksen har varslet en grundig gjennomgang av det offentlige virkemiddelapparatet, og denne rapporten er en del av denne gjennomgangen.
– Dette blir et av de viktigste politiske prosjektene mine som næringsminister.
Det sa Røe-Isaksen da han først varslet om gjennomgangen for et par år siden.
– Det er mye som fungerer bra i virkemiddelapparatet i dag, men nå er tiden kommet for en gjennomgang av helheten. Vi bør bli bedre på å kutte ut ordninger som ikke fungerer, og prioritere det som fungerer, sa Torbjørn Røe Isaksen i 2018.
I dag er han ikke tilgjengelig for kommentar. I går var han ifølge NFDs kalender på et arrangement i Trondheim. Heller ingen av departementets statssekretærer har ønsket å kommentere Deloitte-rapproten fredag formiddag.
På NFDs nettsider står det at «regjeringen ennå ikke har tatt stilling til rapporten, men at den gjerne tar i mot innspill og kommentarer».
Heller ikke i Innovasjon Norge er administrerende direktør Håkon Haugli tilgjengelig for kommentar fredag. Også sjefen i Forskningsrådet, John-Arne Røttingen er utilgjengelig. Han sitter fast på en flyplass i Japan på grunn av streik. Heller ikke ledelsen i Doga eller Siva vil si noe om rapoorten foreløpig.
Tydeliggjøring
Så hva sier denne rapporten? Den gjennomgår hele virkemiddelapparatet – og anbefaler en mye mer strømlinjeformet organisering med kun fire inngangsporter for eventuelle brukere.
Deloitte anbefaler en modell som vil balansere mangfold og fokus ved å etablere fire tydelige grupperinger av virkemidler innen
- Eksportfinansiering – blant annet bør GIEK og Eksportkreditt slås sammen.
- Forretningsdrevet innovasjon og vekst – her skal Innovasjon Norge få et hovedansvar.
- Forskningsdrevet innovasjon – og dette bør Forskningsrådet ta seg av.
- Egenkapitalinvesteringer – her bør dette i stor grad samles i et sammenslått Invstinor og Nysnø. Disse to aktørene er etter Deliottes oppfatning så pass like i mandat og profil at det ikke rettferdiggjør to separate organisasjoner.
Slutt på Siva og Doga
Departementene som eiere og oppdragsgivere bør i størst mulig grad definere mål og krav til aktørene. Særlig Norges forskningsråd og Innovasjon Norge bør få et tydelig ansvar for aktiv porteføljestyring innen eget område.
Dette vil sørge for at aktørene får større autonomi i hvordan oppdraget skal løses, men fordrer at departementene gir oppdragsbrev som styrer på mål og resultatkrav. Dette i motsetning til dagens styring som i stor grad skjer på aktivitetsnivå fra oppdragsgiverne.
Deloitte oppfyller i alle fall ett av næringsministerens ønsker. Én egen digital portal som gir enkel tilgang til virkemiddelapparatet.
I tillegg anbefaler Deloitte at Siva innlemmes som en egen divisjon i Innovasjon Norge lokalisert i Trondheim. Også innen designbasert innovasjon er det mye overlapp. Derfor anbefales det at DOGA overføres til Innovasjon Norge.
Forskningsrådet bør ha primæransvar for hele kjeden av virkemidler innen forskningsrettet innovasjon
Prosjekter som jobber med innovative offentlige anskaffelser bør også i sin helhet overføres til Innovasjon Norge, mener Deloitte.
Forskning ut av Innovasjon Norge
Men innovasjon Norge vinner ikke på alle fronter.
Deloitte mener at det må på plass en mye tydeligere rollefordeling mellom Innovasjon Norge og Forskningsrådet.
«Forskningsrådet bør ha primæransvar for hele kjeden av virkemidler innen forskningsrettet innovasjon, mens Innovasjon Norge bør ha primæransvar for virkemidler knyttet til forretnings- og kundedrevet innovasjon», heter det. Det betyr at alle prosjekter som er basert på forskning i Innovasjon Norge, bør overtas av Forskningsrådet.
Dette faller i nokså god jord hos Forskningsrådet. I en pressemeddeling utaler rådet imidlertid at rapporten ikke er tydelig nok på hvor grensen skal gå mellom Innovasjon Norge og Forskningsrådet.
Deliotte mener også at de ulike såkornordningene i Innovasjon Norge bør avvikles.
«Aktiv seleksjon av prosjekter er kostbart og usikkerheten svært høy i oppstartfasen av innovative selskaper. Det er etter vår vurdering mer hensiktsmessig og kostnadseffektivt å gi støtte til oppstart gjennom tilskudd».
Aktiv seleksjon av prosjekter er kostbart og usikkerheten svært høy
Såkornordningene som er blitt drevet i Innovasjon Norge bør overtas av Investinor/Nysnø, heter det i Deliotte-rapporten.
Ny organisering
Innovasjon Norge bør reorganiseres kraftig, ifølge Deliotte.
«Vi foreslår at Innovasjon Norge får hovedansvar for virkemidler knyttet til forretningsdrevet innovasjon og vekst, men med betydelige krav til organisatoriske endringer. Et nytt Innovasjon Norge bør bestå av tre sterke fagdivisjoner: 1) Region, 2) Samhandling, og 3) Bedriftsutvikling.
En divisjonsstruktur med sterke fagmiljøer vil være nødvendig for å ivareta bredden av ulike fagmiljøer som foreslås integrert i Innovasjon Norge, framhever Deloitte.
Med dette ønsker Deloitte blant annet at at Innovasjon Norges regionale fokus bør styrkes gjennom et økt oppdragsgiveransvar til fylkeskommunene.
«Det bør opprettes en regional divisjon i Innovasjon Norge som har delt eierskap med fylkeskommunene. Denne divisjonen vil ha ansvar for Innovasjon Norges distriktskontorer, og fylkeskommunene vil ha rett til å oppnevne styreleder», heter det i rapporten.
Dette vil erstatte fylkeskommunenes minoritetseierskap på 49 prosent i Innovasjon Norge som i praksis gir liten innflytelse.
NFD bør istedenfor overta de fylkeskommunenes eierskap, mener konsulentselskapet Deloitte.