nyheter

Sett fokus på arbeidsmiljø

Fokus på arbeidsmiljøet skal heve lønnsomheten i selskapet ditt. Samtidig vil bedriftene spare samfunnet for milliardbeløp på å dreie fokus fra omsetning og salgsmål til bedriftskultur og arbeidsmiljø.

Publisert Sist oppdatert

Thomas Heyerdahl, leder i NHOs utvalg for mindre bedrifter hevder småbedriftsledere må sette internmiljø og trivsel høyere på agendaen for å få ned sykefraværet i bedriftene.

Synovate MMI har gjort målinger i det siste som viser at bedriftene ikke tar dette på alvor, skrives det i en pressemelding.

Mangler ressurser

Undersøkelser viser at 9 av 10 grubler over konflikter på jobben i fritiden. De store bedriftene har ressurser til å igangsette tiltak og prosjekter for å ivareta de ansattes arbeidsmiljø, mens de mindre bedriftene har ikke dette apparatet bak seg. Dermed må de bruke det meste av sin hverdag på kjernevirksomhet og å sikre bedriftens økonomi.

Undersøkelsene viser at de fleste har langt igjen for å skape en bedriftskultur der dette arbeidet er en del av en dynamisk hverdag.

- Det holder ikke med et enkelt tiltak eller en firmafest, dette må ligge dypt inn i ryggmargen til bedriften og jobbes med kontinuerlig sier Heyerdahl.

Profesjonell hjelp

Heyerdahl bruker et eksempel fra sin egen bedrift:

- For noen år siden oppdaget vi en konflikt blant to av våre medarbeidere. Vi prøvet å dysse dette ned, inntil vi skjønte hvor alvorlig problemet var blitt. Vi besluttet å leiet inn en profesjonell konfliktrådgiver som loset oss gjennom prosessen. Av dette lærte vi hvordan en slik konflikt kan oppdages tidlig, og hvordan vi på best måte skal håndteres den. Dette gjorde både meg som leder og de ansatte tryggere på oss selv, sier han.

Heyerdahl er sjef i Gullsmed Heyerdahl AS.

- Ledelsen må vise at de tar bedriftskultur og arbeidsmiljø på alvor. De ansatte må få anledning i å ta del i utformingen av bedriftens "trivselsregler" sammen med ledelsen, sier han.

Her er noen tiltak som anbefales for bedre miljø:

  • Meld virksomheten inn som IA bedrift (inkluderende arbeidsliv). Dette er gratis, og viser de ansatte at ledelsen tar helse og trivsel på alvor.
  • Vis fra ledelsen og styre at miljøet på arbeidsplassen er en viktig suksessfaktor, og diskuter forskjellige tiltak med de ansatte.
  • Skap et sett med "trivselsregler" som de ansatte får eierskap i, og dermed føler seg ansvarlig nok til å følge. Må nedfelles i personalhåndboken.
  • Gjør varslingslisten kjent, tilgjengelig og legitim. Sett pris på varslere som rapporterer om ukultur og kime til konflikter.(nye regler kommet om vern av ansatte som varsler)
  • Vurder kritisk innføring av prestasjonslønn og bonuser. For stor fokus på dette kan skape urettferdighetsfølelser og ukultur blant bedriftens ansatte og redusere teamånden.
  • Presiser for nyansatte at trivsel og miljø er noe ledelsen setter høyt, og at ukultur ikke aksepteres i bedriften.
  • Gå som leder alltid foran som et godt eksempel, lær deg dette gjerne gjennom coatching.
  • Gjør et kommunikasjonskurs (internt eller eksternt) til en fast rutine i bedriften for å lære de ansatte at et positivt arbeidsmiljø skapes først og fremst av en selv og ikke av de rundt en. Det er opptil enhver medarbeider selv å velge hvordan hverdagen skal bli. Positiv energi avler positiv energi. Ikke bare skyld på andre, men spør deg selv om hvordan du kan bidra til et positivt arbeidsmiljø.


Powered by Labrador CMS