etikk og samfunnsansvar

Ifølge KS bruker kommunene om lag 112 milliarder kroner hvert eneste år på kjøp av tjenester fra private. I hovedsak går pengene til revisjon, renhold, barnehagetjenester og pleie og omsorg,

Skal kartlegge sosial dumping i kommunene

Norske kommuner bruker hvert år store summer på vikartjenester fra private bemanningsselskaper. Nå vil KS ha svar på om pengene går til sosial dumping.

Publisert Sist oppdatert

– Det er kommunenes ansvar at vikarene får den lønna de har krav på, og at Arbeidsmiljøloven overholdes. Vi vil finne ut om kommunene har gode nok systemer for å ivareta dette, sier Per Kristian Sundnes, direktør for arbeidsliv i kommunenes interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS.

Flere forskningsmiljøer kniver nå om å få oppdraget med å finne ut om norske kommuners innkjøp av tjenester bidrar til sosial dumping. Undersøkelsen skal være avsluttet i 2012.

– Vesentlig problem

Ifølge KS bruker det offentlige om lag 300 milliarder kroner hvert eneste år på kjøp av tjenester fra private. Av dette står kommunene for om lag 112 milliarder.

– I hovedsak går pengene til revisjon, renhold, barnehagetjenester og pleie og omsorg, sier Sundnes.

Tall NTB har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå viser at norske kommuner i 2009 brukte rundt 6 milliarder kroner på private tjenester innenfor pleie- og omsorgssektoren. Dette tallet omfatter ikke bare rene vikartjenester, men også kjøp av plasser på private institusjoner samt større kontrakter med private aktører om for eksempel drift av sykehjem.

I oppdragsdokumentene til den bestilte undersøkelsen erkjenner KS at kommunene er en stor innkjøper og at sosial dumping er et vesentlig problem innen enkelte bransjer.

– Dette er en problemstilling som kommunene har vært opptatt av helt siden de først startet å kjøpe tjenester av private. Spørsmålet om sosial dumping har vært utredet flere ganger, og partene tar det opp under lønnsforhandlingene hver vår, sier Sundnes.

Kontrakter

Oslo og Oppegård har kansellert kontraktene med Adecco om drift av tre sykehjem i kommunene, og selskapet er anmeldt til politiet av Arbeidstilsynet.

– Det som er avdekket er selvsagt ikke i samsvar med kravene som stilles til private tilbydere, sier Sundnes.

– Men mitt inntrykk er at kommunene tar dette på stort alvor, og at de aller fleste er flinke til å følge opp i praksis, fortsetter han.

Sundnes mener kartleggingen vil gi svar på om noen kommuner har bedre systemer og kontrollrutiner enn andre, og kan fungere som eksempler til etterfølgelse.

KS forutsetter at kommunene i avtalene med private selskaper understreker at Arbeidsmiljøloven skal følges og at den enkelte vikar har lønn etter tariff.

– Spørsmålet er om kommunene er like flinke til å sikre seg at disse kontraktene etterleves. Gode kontrakter er ikke nok, kommunene må også ha gode kontrollsystemer, sier Sundnes. (©NTB)

Powered by Labrador CMS