Samfunn
Skolestenging koster samfunnet 1,7 milliarder per dag
En ny analyse viser at barnas læringstap, kombinert med foreldrenes produksjonstap, estimeres til å koste samfunnet om lag 1,7 milliarder kroner per skoledag.
Som et tiltak for å begrense omfanget av koronaviruset i Norge, ble alle undervisningsinstitusjoner fra barnehage til høyere utdanning vedtatt stengt på ubestemt tid den 13. mars 2020.
En så omfattende og rask endring i undervisningssektoren er unikt i nyere tid i Norge og konsekvensene for dagens og fremtidens økonomi er høyst usikre, skriver SSB i en fersk rapport.
I rapporten «Hva koster det å stenge utdanningssektoren? Beregning av kostnader av smittevernstiltak mot COVID-19 for humankapital, studieprogresjon og produktivitet» forsøker tre forskere ved SSBs forskningsavdeling å analysere nettopp konsekvensene av tiltakene.
Store kostnader
Martin E. Andresen, Simon S. Bensnes og Sturla A. Løkken forsker på utdanningssektoren til daglig og har god kjennskap til den vitenskapelige litteraturen på feltet.
I rapporten går de gjennom hvert nivå av utdanningssektoren og drøfter relevante faktorer å ta hensyn til i analysen basert på resultater fra faglitteraturen.
– Selv med svært forsiktige antakelser om verdien av læring blir kostnadene av å stenge skoler veldig store, sier forsker Martin E. Andresen. Men skolestengingen har også andre konsekvenser.
-
LES OGSÅ: Ansatte i Norge blir oppsagt
Ifølge Simon S. Bensnes er det store umiddelbare kostnader knyttet til at foreldre må være hjemme med barna.
– Når man må være hjemme og passe barna får man ikke jobbet like effektivt som før, dette fører til en betydelig nedgang i samlet produksjon, sier Bensnes.