Nyskaping
Slik blir den nye, femårige lærerutdanningen
Fagkompetansen hos den enkelte lærer skal styrkes når lærerutdanningen fra høsten 2017 blir obligatorisk femårig masterutdanning.
– Elevene i norsk skole skal lære mer, og vi trenger en ny og forbedret lærerutdanning. Derfor innfører regjeringen femårig masterutdanning for alle grunnskolelærere fra høsten 2017, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.
Kunnskapsdepartementet har fastsatt en ny rammeplan som legger føringene for innholdet i den femårige lærerutdanningen. Neste generasjon lærere vil få mer forskningsbasert kunnskap, mer faglig fordypning og mer praksis før de skal ut i jobb, heter det fra Kunnskapsdepartementet.
Femårig utdanning
Å gjøre lærerutdanningen om til en femårig masterutdanning, er en av de viktigste satsingene i Regjeringens strategi Lærerløftet – på lag for kunnskapsskolen.
Fra høsten skjerpes i tillegg karakterkravet i matematikk for å komme inn på lærerutdanningene.
Lærerstudentene på utdanningen for trinn 1 til 7 vil kunne ta mastergrad i begynneropplæring, noe som er helt nytt. De som vil bli lærere på trinn 7 til 10 kan velge utdyping i enkelte fag. For begge masterutdanningene blir digitale ferdigheter og bruk av IKT i undervisningen sterkere vektlagt enn i dag – i alle fag, heter det.
Fremtidige lærerstudenter vil kunne ta masterfordypning i profesjonsrettet pedagogikk eller spesialpedagogikk, i tillegg til alle undervisningsfagene i skolen.
Lærerstudentene vil også få mer praksis enn før: Antallet praksisdager er økt fra 100 til 110 dager. I tillegg kommer 5 dager observasjonspraksis. De som skal undervise de yngste elevene, skal ha 5 dager praksis i barnehage.
Kritikk fra LO
Utdanningsforbundet og Pedagogstudentene er tilhengere av det nye masterstudiet, men har enkelte innvendinger mot innretningen. LO-forbundet Skolenes Landsforbund er motstandere av hele opplegget.
– Allmennlæreren blir borte, uten at vi har sett noe sykdomstegn. Dette er akademisk jåleri, sier forbundsleder Anne Finborud til Aftenposten.
Hun understreker at forbundet ikke er mot kunnskap eller master-lærere, men protesterer på at den nye utdanningen blir gjort obligatorisk.