Samfunn

Nettstedet Breitbart vil samle antilgobale og islamkritiske krefter - og har lykkes stort. Nå kommer motangrepet

Slik vil de stoppe Breitbart

Det kontroversielle nyhetsmediet Breitbart ekspanderer i Europa. Kampanjen for å stoppe dem er i gang.

Publisert Sist oppdatert

Ikke bare er styrederen i avisen, Steve Bannon, en av Donald Trumps viktigste rådgivere, men Breitbart har store ambisjoner om å forene antiglobalister og islamkritiske politiske stemmer i hele den vestlige verden. I tillegg til den amerikanske utgaven, lages det en utgave i Storbritannia og en i Israel. Og nå er også en fransk- og tyskspråklig versjon straks ute med egne saker.

Les hvordan Breitbart:

  • Sprer misledende nyheter også i Europa
  • Utfordres på annonsesiden av Twitter-kollektiv
  • Nå kommer venstresidens svar

"Fake" news

Det skapte oppstyr i Tyskland sist uke. En av sakene til britiske Breitbart om at 1000 menn med al-Qaeda-flagg hadde satt fyr på Tysklands eldste kirke i Dortmund nyttårshelgen mens de ropte Allahu akbar, viste seg å være misledende.

Jeg tror det er noe som mangler i venstresidens kommunikasjon som ofte er tørr og faktabasert. Men folk vil ha mer enn bare fakta"

En lokal avis forklarte hendelsen slik. Under oppskytingen av fyrverkeri tok deler av stillaset satt opp rundt kirken som undergikk oppussing, fyr. Brannen ble slukket etter 12 minutter og kirken var heller ikke Tysklands eldste.

Det var et stort opptog i gatene, men ifølge politisjefen i byen var det en av de roligste juleukene han hadde opplevd på lenge.

Journalisten har rettet opp påstanden om at det var Tysklands eldste kirke som ble vandalisert, men skriver at avisen står for alt det andre i artikkelen. Redaktør i britiske Breitbart Raheem Kassam skriver at Breitbart er forfulgt av politikere, presse og politiet for sine holdninger.

Vil stoppe Breitbart

Pagan Kennedy, forfatter av boken Inventology: How We Dream Up Things That Change the World skriver kommentarer for New York Times. Hun mener Breitbart kan stoppes med andre måter enn direkte angrep, som Breitbart uansett er tjent med.

I en kommentar beskriver hun Twitter-kollektivet Sleeping Giants som holder øye med annonsene på Breitbarts nettsider, og deretter kontakter selskapet bak annonsen for å høre om de faktisk kan stille seg bak flere av de kontroversielle vinklingene på nettstedet. Veldig ofte kan de ikke det, og mange visste ikke engang at annonsene deres ble vist der. I dag distribueres annonser gjennom helautomatiske børser til de flatene hvor algoritmene mener det vil være fordelaktig for annonsen å ligge. Men har som regel lagt inn sperrer mot å vises på pornografiske nettsteder, men ikke på nyhetssider.

De fleste som har blitt kontaktet av Sleeping Giants har tatt grep i etterkant for å sørge for at annonsepengene deres ikke kommer i Breitbarts hender, men ikke alle. Flere store merkenavn ønsket profilering på nettsiden for å nå denne målgruppen.

Venstresidens Breitbart

Kanskje er det Breitbart-modellen som vil klare seg best i den nye medie-hverdagen med gratis stoff distribuert gjennom sosiale ekkokamre, ofte med en klar politisk vinkling ment å tvinge meningsmotstandere enten til stillhet eller over til den riktige tro.

Det tror i hvert fall David Brock, den tidligere konservative journalisten som skiftet politisk side. I en artikkel i Vanity Fair forteller han hvordan han er i ferd med å bygge opp det han håper skal bli venstresidens Breitbart, nettstedet Shareblue.

"Meningen med Shareblue var å legge frem argumentene for Hillary Clinton på en måte som ville engasjere grasrota. Den mest populære artikkelen vår under valgkampen var "Hillary IS One of the Most Ethical (and Lied About) Political Leaders i America". Den ble delt 2 millioner ganger. Argumentene vi la frem var basert på fakta, men de hadde en klar følelsesmessig understemme. Og jeg tror det er noe som mangler i venstresidens kommunikasjon som ofte er tørr og faktabasert. Men folk vil ha mer enn bare fakta", sier han til Vanity Fair.

Powered by Labrador CMS