maler

Sluttintervju

En medarbeider som skal slutte kan være en viktig kilde til informasjon. Ved å gjennomføre en sluttsamtale med den ansatte kan svarene dere får være et hjelpemiddel til forbedringer, blant annet av arbeidsmiljøet. Vi gir deg en mal for samtalen

Publisert Sist oppdatert

Et sluttintervju eller en sluttsamtale skal være et hjelpemiddel for bedriftens ledelse til forbedring av arbeidsmiljøet ved at man ser på alle faktorer som kan ha påvirket vedkommendes stilling, oppgaver, utviklingsmuligheter og annet som påvirker arbeidsmiljøet.

Det må avklares internt om sluttintervju skal gjennomføres, hvem som skal gjennomføre det og hvordan opplysninger fra sluttintervju skal håndteres og arkiveres.

Dersom ikke informasjonen som kommer frem skal bli brukt internt i ettertid er det heller ingen hensikt å gjennomføre en samtale.

Her er vårt forslag til spørsmål. Disse kan du tilpasse til din bedrift og forhold, vi har bare gitt eksempler på hva en samtale kan inneholde.Se også lenke nederst for nedlasting av skjema i Word.

Aktuelle spørsmål:

  • Er det forhold med arbeidsmiljøet som kan forbedres?
  • Er det skjevheter i arbeidsmiljøet som har vær medvirkende årsaker til at ansatte slutter?


Hvordan vurderer den ansatte arbeidsforholdene?

  • informasjon, kommunikasjon og samarbeid
  • forståelse av beslutninger
  • medvirkning og innflytelse
  • tilrettelegging
  • delegering av ansvar
  • resultatoppnåelse
  • meningsfylt kritikk


Hvordan vurderer den ansatte arbeidsoppgavene/-situasjonen?

  • arbeidspress, -mengde, -fordeling
  • nye krav til jobben
  • krav til omstilling og effektivisering
  • samsvar mellom forespeilede oppgaver og faktisk utførte
  • samarbeidet om felles oppgaver


Hvordan vurderte den ansatte utviklingsmulighetene i arbeidet?

  • opplevelse av introduksjonen, opplæringen og oppfølgingen
  • utviklingsmuligheter
  • muligheten til å bruke egen kompetanse i jobben
  • om det er nok utfordringer i jobben

Last ned skjema for sluttsamtale her

Powered by Labrador CMS