Samfunn
– SSB har en organisering som gjør det krevende å håndtere uvær
Christine Meyer og Siv Jensen tok før helga krangelen sin over i det offentlige, og det ble kjent at Meyer ikke lenger hadde Siv Jensens tillit. Natt til mandag gikk hun av.
Meyer har kjempet hardt for SSBs uavhengighet, og for å få gjennom en stor omorganisering i byrået. Lørdag sa hun til Aftenposten:
– Det er viktig at jeg forsvarer SSBs uavhengighet. Både når det gjelder faglige spørsmål og retten til å organisere SSB. Det er krevende nok å gå igjennom en omorganisering i seg selv. Men i tillegg kommer politiske prosesser og press fra parter som sitter på utsiden av SSB. Skal vi få til omstilling i statlig sektor, må vi som statlige ledere bli gitt et mandat. Når det bråker, må departementene stå bak oss. […] Hvis vi kommer i en situasjon der det er slik at direktøren føler å ikke kunne si klart ifra av frykt for å bli upopulær, er vi galt av sted, sa Meyer.
«Kan ikke fortsette slik»
Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, har også vært på ballen. Hun mener offentlige lederes mandat til å gjennomføre omfattende endringer har fått et skudd for baugen.
«Dette er alvorlig. Svært alvorlig. Slik kan vi ikke fortsette å håndtere selskaper og etater som i sine oppdragsbrev ettertrykkelig har fått beskjed om å gjennomføre omfattende omstillingsprosjekter i offentlig sektor. Så blir det krevende, et spill de færreste forstår eller skulle tro var mulig å igangsette, igangsettes. Da stilles det ikke opp. Hvem vil ta på seg disse lederoppgavene fremover under forutsetningene SSB har stått i de siste ukene? Ikke mange, og ikke de vi trenger. Håper vi kan lære av dette», skrev hun i et Facebook-innlegg rett før helga.
Særlig uavhengige institusjoner må kunne få operere uten innblanding
Flere kommenterte på innlegget, med bemerkelser som:
- «Det blir i alle fall ikke lettere med omstilling i staten etter dette»
- «Hvordan skal man greie å gjennomføre tøffe omstillingsprosesser i framtiden?»
- «I det offentlig blir man ikke belønnet for å ta risiko. Ei heller for å ta feil. Bare for å følge regler»
SSBs særstilling
Administrerende direktør i Norges Forskningsråd, John-Arne Røttingen, peker på at offentlige institusjoner skal styres av samfunnet, og at det derfor bør ligge klare forventninger til hva virksomheten skal oppnå. Eierne skal ha tydelige målsetninger, men selve gjennomføringen bør ligge hos institusjonen selv.
– Det er viktig å påpeke at ulike virksomheter har ulike grader av uavhengighet, men SSB har en særlig uavhengig stilling, med en egen lov som sikrer uavhengigheten. Det gjør det selvfølgelig enda viktigere å tydeliggjøre hva som er institusjonens ansvar og hvor mye eierne skal styre.
Omstilling i offentlig sektor er generelt vanskelig
– Særlig uavhengige institusjoner må kunne få operere uten innblanding. Men det lønner seg å lytte godt til de interessegruppene man betjener som institusjon, og sjekke at man har med seg de aktørene man betjener, legger han til.
Krevende trekantorganisering
Røttingen er klar på at det skal være åpenhet for vanskelige diskusjoner i en offentlig virksomhet, men tror imidlertid at SSB har gjort det litt vanskelig for seg selv.
– Jeg tror SSB er satt opp med en styringsmodell som er utfordrende når det er uvær. De har en trekantstyringsmodell med Finansdepartementet, en administrerende direktør som er oppnevnt av departementet og et styre som også er oppnevnt av departementet. Administrerende direktør har i dette tilfellet to overordnede, noe som virker krevende. Det hadde nok vært lettere med en mer direkte organisering enten opp mot styret eller departementet.
Krevende å omstille i det offentlige
– Omstilling i offentlig sektor er generelt vanskelig, og saker som denne minner om at det er utrolig viktig å ha god ryggdekning i vanskelige omstillingsprosesser. Kanskje enda viktigere enn i privat sektor, tror Røttingen.
Han mener at det er helt naturlig at en eier har forventninger til hvordan omstillinger i en virksomhet gjennomføres, men understreker igjen viktigheten at å gi institusjonene tydelige mandat.
– Det å omstille en offentlig virksomhet kan til tider være ekstra krevende. Lokalisering, kostnadsreduksjoner og omstillinger knyttet til digitalisering er prosesser som påvirker både ansatte, enhetene og samfunnet for øvrig. Det kan være krevende i et politisk landskap. Da er det spesielt viktig at institusjonene har et tydelig mandat for endringene som igangsettes.
Hvem skal lede?
«Hvem skal ta på seg disse lederoppgavene framover, spør Anita Krohn Traaseth. John-Arne Røttingen tror ikke SSB-situasjonen forandrer så mye.
– Jeg tenker at lederoppgaver i offentlig sektor er og kommer til å forbli spennende og inspirerende, men også krevende. Og heller ikke så veldig ulike fra det som skjer i det private, der man svarer til et styre, eiere og en generalforsamling, og utøver sin delegerte makt. Man handler i tråd med målsetningene man er satt til å gjennomføre, og det gjelder like mye i det private som det offentlige.