Samfunn

Staten har solgt seg ut av SAS

Nærings- og fiskeridepartementet har solgt sine 37,8 millioner aksjer i SAS for om lag 597 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Salget ble gjort gjennom en auksjonsprosess tirsdag kveld, og tilsvarer 9,88 prosent av aksjene i selskapet.

Prisen på aksjene ble fastsatt til 17,25 svenske kroner, melder departementet i en pressemelding onsdag morgen. Det er ikke oppgitt hvem kjøperne er, kun at det er norske og utenlandske investorer.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier SAS har hatt en god utvikling, og mener dette er et godt tidspunkt å selge aksjene på.

– Det er ingen grunn til å tro at endret eierskap vil påvirke arbeidsplasser, rutenett eller andre operasjonelle forhold i selskapet. Dagens struktur er allerede resultatet av kommersielle vurderinger fra selskapet, og ikke av statlig eierskap, sier Røe Isaksen.

SAS-aksjen ble omsatt for 16,45 kroner da Oslo Børs stengte tirsdag. Statens eierandel var dermed verdt drøyt 620 millioner kroner.

Fakta om SAS

* Luftfartsselskapet SAS ble grunnlagt i 1946 etter en sammenslåing av de nasjonale luftfartsselskapene i Norge, Danmark og Sverige.

* I dag har SAS mer enn 800 daglige avganger. Selskapet flyr over 29 millioner passasjerer i året til nærmere 120 destinasjoner i Europa, USA og Asia.

* SAS er delvis eid av private investorer og delvis av den danske, svenske og inntil tirsdag den norske stat. Svenske Rickard Gustafson har vært toppsjef siden februar 2011.

* Tirsdag solgte Nærings- og fiskeridepartementet sine 37,8 millioner aksjer i SAS for om lag 597 millioner kroner.

* Salget ble gjort gjennom en auksjonsprosess tirsdag kveld, og tilsvarte 9,88 prosent av aksjene i selskapet. Prisen på aksjene ble fastsatt til 17,25 svenske kroner.

* Også den svenske stat har mandat til å selge sine SAS-aksjer og Sverige har erklært at de ikke ser for seg å være langsiktige eiere av selskapet.

* Selskapet har de siste årene hatt store økonomiske problemer, men har kjempet for å få økonomien på rett kurs med flere spareplaner.

* Som følge av dette har antallet ansatte minsket fra rundt 35.000 i 2002 til om lag 10.000 i 2016/2017.

(Kilder: SAS, Ritzau)

– Flere kjøpere

Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i WinAir, sier til NRK at prisen på salget kunne vært høyere dersom det kun hadde vært én kjøper.

– Staten hadde nok ikke en stor nok kjøper på plass til å ta hele posten. De la dessuten opp til at man kunne kjøpe andeler ned i 100.000 euro, og det tilsier at flere finansielle institusjoner kan være kjøper. Det kan også være noen flyselskaper, men det vet vi ikke før børsen åpner klokka 9, sier han.

Elnæs sa til NTB tirsdag at Danmark lenge har vært interessert i å styrke sitt eierskap i SAS.

– Det henger sammen med at den danske staten kontrollerer mesteparten av Københavns lufthavn Kastrup. Jeg tror de er interessert i å få et grep om SAS for å sikre at flyselskapet blir en langsiktig og stor aktør på Kastrup, sa Elnæs.

Elnæs mener Sverige ikke har vært aktuell som kjøper fordi den svenske regjeringen tidligere har solgt seg ned i flyselskapet.

Gjør SAS fleksibelt

Den danske aksjeanalysesjefen Jacob Pedersen i Sydbank mener Norges aksjesalg gjør SAS mer fleksibelt.

– Det vil være færre interesser, og selskapet vil rent organisatorisk bli raskere, mer smidige til å treffe beslutninger og utføre disse relativt kjapt. Det er viktig i SAS' forsøk på å konkurrere med andre flyselskaper, sier han til det danske nyhetsbyrået Ritzau.

Den norske staten har også solgt aksjer i SAS tidligere. Staten har siden 2014 klassifisert SAS som et kategori 1-selskap, som innebærer at målet for eierskapet kun har vært høyest mulig avkastning over tid. Regjeringen har i denne perioden hatt fullmakt til å selge seg ut av selskapet.

I flere omganger, sist i 2010, har de skandinaviske landene måttet sprøyte inn milliarder i SAS for å holde selskapet i gang.

Powered by Labrador CMS