Nyskaping

Studien viste at 88 prosent av personene hadde høy tillitt til en sjåfør med en full digital profil på transporttjenesten BlaBlaCar.

Stoler du mer på en totalt ukjent enn din kollega?

Tillit mellom personer som møtes via delingsøkonomi kan være sterkere enn tillitten du har til dine kollegaer, viser en fersk rapport.

Publisert Sist oppdatert

Fremveksten av delingsøkonomier som Airbnb og Uber der du betaler en ukjent for en tjeneste er spesielt avhengig av tillitt.

Lyver de om hvem de er? Vil de levere den tjenesten som de har lovet?

Tillit er helt avgjørende i alle typer forhold, ikke minst når finansielle transaksjoner finner sted.

Ved hjelp digitale løsninger har tillit i større grad enn før blitt bygget mellom mennesker som aldri har møtt hverandre.

– Delingsøkonomi kan bygge større tillit mellom to ukjent når de digitale løsningene er designet bra sammenliknet med tillitten mellom to kollegaer, skriver assisterende professor Mareike Möhlmann på World Economic Forum.

Hun har som har forsket på fenomenet ved å studere en gruppe mennesker som tok i bruk delingstjenesten BlaBlaCar. Tjenesten brukes for å reise mellom byer i hele verden. Det er en digital haike-tjeneste som forbinder reisende med ledige sjåfører.

Høyere tillitt til ukjente

Studien til Möhlmann viser overraskende nok at personene hadde høyere tillitt til de ukjente sjåførene enn til sine kollegaer og naboer.

Bare 58 prosent av de spurte sa at de hadde høy tillitt til kollegaene sine og 42 prosent sa de stolte på naboene.

På BlaBlaCar får brukerne opp en full profil av de ulike sjåførene. Etter å ha gjennomført en spørreundersøkelse der 18.289 av brukerne svarte, fant forskerne ut at 88 prosent av personene hadde høy tillitt til en sjåfør med en full digital profil.

Denne prosentandelen er nesten like høy som den tillitten de spurte hadde til sine egne familiemedlemmer (94 prosent) og venner (92 prosent).

Tillitten til sjåførene er basert på hvordan de presenterer seg på den digitale plattformen. De sjåførene som skåret høyest hadde skrevet et par korte setninger om dem selv, lagt ut personlig informasjon som telefonnummer og e-postadresse og koplet om andre sosiale profiler som Facebook og LinkedIn.

Nøkkelen til suksess

En annen måte å bygge tillitt som forskerne pekte på var å styrke den generelle tillitten som brukerne hadde til den digitale plattformen.

– Dersom brukerne har tillitt til merkevaren, vil dette overføres til de aktive brukerne av plattformen, skriver hun.

Möhlmann er nå i gang med et liknende prosjekt med delingstjenesten Airbnb som går ut på at folk kan leie ut boligene sine til hverandre.

Et av elementene som var med på å bygge tillitt var forsikring.

Det kan høres ekstremt risikofylt å låne ut leiligheten eller huset ditt til en totalt ukjent. Men med en gang en transaksjon skjer, starter forsikringen opp automatisk.

En annen ting er tilbakemeldingene der både verten og gjestene gir terningkast og skriver kommentarer på oppholdet. Denne funksjonen er å finne de fleste steder som driver med delingsøkonomi, for eksempel Ebay og Uber.

– Evnen til å overleve i delingsøkonomien er å sikre tillitt mellom tjenesteyterne og brukerne. Det å bygge gode digitale løsninger for å styrke tillitten til fremmede vil derfor være ekstremt viktig, skriver Möhlmann.

Søker du svar på spesifikke spørsmål om ledelse?

I vårt nye lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Powered by Labrador CMS