Velferd
Stor konkurranse om å bli Norges første Nav-ombud
Interessen er stor for jobben som Nav-ombud i Agder. 49 søkere konkurrerer om å bli landets første Nav-ombud.
Agder er først ute i landet med å opprette et ombud som skal ivareta brukernes interesser i møtet med Nav. Stillingsannonsen for Nav-ombudet i Agder har ligget ute i sommer, og da søknadsfristen utløp 30. juli, var det kommet inn 49 søknader til jobben.
– Vi er fornøyd med den store interessen for stillingen, sier Karin L. Stenersen, som er avdelingsdirektør for HR i Agder fylkeskommune.
Hun understreker at de ennå ikke har gått igjennom søknadene og at hun derfor ikke kan uttale seg om søkernes fulle kvalifikasjoner. Noe har hun imidlertid merket seg.
– Blant søkerne er det mange med Nav-bakgrunn, sier hun.
Ombudet skal dekke alle ytelsesområdene i Nav; både den kommunale og den statlige delen av Nav.
Arbeidet med å gå igjennom søkerbunken starter denne uka, og beslutningen om hvem som skal ansettes, vil bli fattet politisk. Ansettelsesprosessen vil trolig gå ganske raskt, men det kan likevel ta litt tid før det nye ombudet er operativt.
– Hvis den som blir ansatt har tre måneders oppsigelsestid i sin nåværende jobb, så vil Nav-ombudet kanskje ikke være operativt før 1. januar, sier Stenersen.
Nav-ombudet vil ha kontor ved fylkeskommunens administrasjon i Kristiansand, men ombudet skal dekke hele Agder. Fylkeskommunen har flere arbeidssteder i fylket, og med dagens digitale løsninger er det gode muligheter for å ha stor mobilitet og bred tilstedeværelse, påpeker hun.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Først i landet
Selv om forslag om Nav-ombud har versert i mange år, vil ombudet i Agder være det første i landet. Stenersen har ikke noe klart svar på hvorfor Agder er først ute.
– Denne saken ble opprinnelig fremmet av politikerne selv uten forutgående saksbehandling fra administrasjonen. Noe av begrunnelsen som politikerne kom med i saken, var den såkalte «Nav-skandalen» som har rystet Norge den siste tiden og feiltolking av regelverket med det resultat at de som har behov for Nav-ytelser, ikke får den nødvendige hjelpen de trenger, sier Stenersen.
Ifølge stillingsannonsen skal Nav-ombudet i Agder på fritt og selvstendig grunnlag jobbe for å veilede Nav-brukere i Agder som trenger hjelp til å komme videre i sin sak. Ombudet skal dekke alle ytelsesområdene i Nav; både den kommunale og den statlige delen av Nav.
Agder har flere ombud, blant annet fire oppvekstombud, og Nav-ombudet skal samarbeide med disse. Oppvekstombudene bistår barn og unge, også med Nav-saker, og Nav-ombudets oppgaver blir derfor avgrenset til å gjelde personer over 18 år.
Råd og veiledning
Nav-ombudet i Agder skal primært gi brukere råd og veiledning og i mindre grad bistå i enkeltsaker i form av klage og saksbehandling. Vurderingen i fylkeskommunen har vært at en detaljert oppfølging i enkeltsaker vil være for arbeidskrevende og kunne gi lang ventetid hos Nav-ombudet, som bare vil være en person.
Konsekvensen av en slik arbeidsmåte vil være at noen personer får noe hjelp, mens mange ikke vil nå fram til Nav-ombudet, påpeker fylkeskommunedirektøren og fylkesdirektøren i Agder i et saksframlegg om etablering av Nav-ombudet.
I det siste har det fremkommet i media i den såkalte ‘trygdeskandalen’, at en av tre Nav-dømte ikke forstod reglene.
De går derfor inn en avgrensning av oppgavene som gjør at ombudet kan gi hjelp til flere.
«Veiledning med informasjon om hvor brukerne kan henvende seg i Nav-systemet vil kunne være til god hjelp for flere innbyggere i Agder som opplever det som en utfordring å navigere i systemet», skriver de to direktørene i saksframlegget.
De påpeker at det ofte er mangel på informasjon og ufullstendige opplysninger som har ført til at brukere ikke har fått den hjelp de trenger:
«I det siste har det fremkommet i media i den såkalte ‘trygdeskandalen’, at en av tre Nav-dømte ikke forstod reglene. En veiledning vil kunne løse mange slike saker samtidig som Nav-ombudet ikke ‘overtar’ saks- eller klagebehandlingen eller andre plikter etter forvaltningsloven som påhviler Nav og Trygderetten.»
Springer ut av Nav-skandalen
Som Karin L. Stenersen nevner, var nettopp trygdeskandalen medvirkende til forslaget om å etablere et Nav-ombud i Agder. Skandalen innebar at mange mottakere av Nav-ytelser feilaktig var dømt til fengsel for å reise til utlandet mens de mottok ytelser. Samtidig hadde flere tusen urettmessig fått krav om tilbakebetaling av penger de hadde fått fra Nav, eller fått urettmessige avslag på eller stans i utbetaling av ytelser.
Trygdeskandalen ble kjent mot slutten av oktober 2019, og i desember samme år fattet fylkestinget i Agder følgende vedtak: «Fylkestinget ønsker å etablere et Nav-ombud. Fylkesrådmannen utarbeider en sak med organisering og mandat.»
Vedtaket i fylkestinget kom etter en interpellasjon fra Vidar Kleppe, fylkestingsrepresentant for partiet Demokratene. I begrunnelsen for forslaget skrev Kleppe blant annet:
«Nav-skandalen som har rystet Norge den siste tiden viser med rette at Demokratenes langvarige kamp og krav om å innføre et Nav-ombud – må iverksettes. Under dagens regjering ser vi dessverre en stadig reduksjon og innskjerping og feiltolking av regelverket med det resultat at de som har behov for Nav-ytelser ikke får den nødvendige hjelpen de trenger.»
Det er ikke unaturlig å tenke at et Nav-ombud skal være et regionalt ansvar.
Stortingsvedtak om Nav-ombud
Samtidig som Agder har jobbet med å opprette et Nav-ombud, har spørsmålet om å opprette et slikt ombud på nasjonalt nivå vært oppe i Stortinget flere ganger. I mai i år ga Stortinget klarsignal til å opprette et Nav-ombud med følgende enstemmige vedtak:
«Stortinget ber regjeringen om snarest mulig å opprette et eget, selvstendig Nav-ombud og avklare en mulig samlokalisering med et av de andre ombudene for å dra nytte av felles faglige og administrative ressurser.»
Foreløpig er det uklart hvilken løsning man ender opp med på nasjonalt nivå, men Karin L. Stenersen ser for seg at man kanskje kan se til den løsningen man nå har valgt i Agder.
– Vi har tidligere etablert elev- og lærlingombud, og Agder var blant de første i landet med et mobbeombud. Kanskje vil man nasjonalt se til det Agder gjør med etablering av et Nav-ombud. Det er ikke unaturlig å tenke at et Nav-ombud skal være et regionalt ansvar, sier Stenersen.
Arbeidsoppgaver for Nav-ombudet
Dette vil være noen av oppgavene til Nav-ombudet i Agder:
- Ombudet tar imot informasjon om opplevelser brukere har hatt i møte med Nav
- Ombudet avklarer og svarer på generelle spørsmål om Navs tjenester
- Ombudet gir råd og veiledning om rettigheter
- Ombudet informerer om fremgangsmåte ved søknad og klage og informerer om hvor man kan henvende deg videre
- Ombudet kan på eget initiativ uttale seg til offentligheten om generelle forhold som ikke er underlagt taushetsplikt
- Ombudet skal ikke overta veiledningsplikten eller andre plikter etter forvaltningsloven som påhviler Nav og Trygderetten
- Ombudet skal ikke overta saks- eller klagebehandlingen på vegne av Nav eller Trygderetten