Nyskaping
Storaviser starter publisering rett i Facebook
I dag markerer et skifte for avisbransjen. New York Times skal for første gang publisere artikler rett i Facebook.
Avisene har alltid tviholdt på publiseringsplattformen sin. Med i dag er det jo sosiale medier, med Facebook i spissen, som sitter med stadig mer av makten over leserne.
Facebook hadde i første kvartal om lag 1,4 milliarder brukere som logger inn minst en gang hver måned. Det står for rundt 20 prosent av trafikken til nyhetssider.
Det tar nå flere av verdens største medier konsekvensen av. Fra og med i dag skal New York Times, NBC News, Buzzfeed, Spiegel, Guardian og National Geograhic publisere stoff direkte i Facebook og ikke først og fremst på sine egne nettsider.
Det åpner for en del spørsmål. Vil Facebook bare passivt tillate publisering av alle artikler disse mediene ønsker å få ut til leserne. Hva om det er negativ omtale av Facebook?
Ifølge New York Magazine har utsiktene ført til bekymring på desken hos kollegaene i New York Times som ser på det å la andre styre eget innhold som et historisk skift for forleggerbransjen.
– Det er flott å se Facebook prøve seg frem med nye måter for å fremme kvalitetsjournalistikk på mobilen, uttalte Tony Danker i den britiske avisen Guardian i en pressemelding.