jobb og ledelse
Støttende ledere gir resultater
For at kurs, medarbeidersamtaler og andre personaltiltak skal gi bedre arbeidsprestasjoner må nærmeste leder oppleves som støttende.
- Det er medarbeidernes opplevelse av verktøyene som avgjør om tiltakene gir de ønskede resultatene, sier professor Bård Kuvaas ved Handelshøyskolen BI i en artikkel hos forskning.no.
Kuvaas har sammen med doktorgradsstudent Anders Dysvik gjennomført en studie blant alle ansatte i en norsk bedrift innenfor telekommunikasjon. I studien ønsket de å se på sammenhenger mellom de ansattes opplevelse av bedriftens HR-tiltak, opplevelsen av støtte fra nærmeste leder og arbeidsprestasjonene.
Dét forskerne fant, var at jo mer støtte medarbeiderne opplever at de får fra sin nærmeste leder, jo mer positivt opplever de organisasjonens personalverktøy. De finner videre at positive sammenhenger mellom opplevelsen av personaltiltak og arbeidsprestasjoner oppstår kun for medarbeidere som opplever stor grad av støttende ledelse.
Medarbeidersamtaler, kursing og andre HR-tiltak har altså ingen effekt om medarbeidernes nærmeste leder som ikke oppleves som støttende.
- Organisasjoner får ikke bedre kvalitet på og effekt av sine HR-verktøy enn kvaliteten på organisasjonens linje- og mellomledere, spissformulerer Kuvaas.
331 medarbeidere (en svarprosent på 52), på tvers av alle avdelinger, deltok i studien. Forskningsresultatene skal presenteres i en artikkel i det internasjonale vitenskapelige tidsskriftet Human Resource Management Journal.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse