Nyskaping

Støvsuger markedet for råvarer i påvente av elbil-revolusjon
Nå som elbiler for alvor er i ferd med å få sitt internasjonale gjennombrudd, har investeringsfond begynt å kjøpe opp de knappe råvarene som er helt nødvendige i produksjon av elektriske batterier.
Financial Times skriver at det foregår en storstilt kamp om verdens gjenstående reserver av kobolt som er en viktig bestanddel i litium-ion-batterier.
Tesla og en rekke andre bilfabrikanter har kastet seg inn i kappløpet om de knappe materialene. Men det har også en rekke fond som spekulerer i at prisen på kobolt kommer til å gå i været.
Ifølge avisen har Pala Investments og Shanghai Chaos i tillegg til noen flere fond til sammen har kjøpt opp 6000 tonn kobolt til en verdi av 280 millioner dollar, noe som tilsvarer 17 prosent av den totale produksjonen i 2016.
For Tesla og Panasonic, som er helt i startgropen med arbeidet på sin enorme batterifabrikk, er det viktig å sikre seg tilgang på materialet.
Blaafarveværket
I Norge er kobolt mest kjent gjennom farving av glass og da særlig Blaafarveværket på Modum, men koboltforbindelser som blått fargepigment i glass og keramikk går flere tusen år tilbake.
Både i gamle Egypt og Persia finnes det tilfeller av skulpturer og smykker med kobolt. I vår tid er det først og fremst grunnstoffets evne til å forbedre litium-ion-batterier som gir det verdi. Men som legering i stål kan det også øke slitestyrken.
Kobolt er et relativt skjeldent metall som utgjør kun 0,001 prosent av jordskorpens sammensetning. Det er derfor dyrere enn sølv.
Nikkelverket i Kristiansand, som i dag er eid av det internasjonale råvarekonsernet Glencore, produserte i 2015 om lag 3117 tonn kobolt.
Siden november har prisen på kobolt økt med mer enn 50 prosent.