Nyskaping

Innovasjon Norge-sjef, Anita Krohn Traaseth.

– Strålende for norsk industri og næringsliv

Regjeringens nye eksportstrategi inkluderer tiltak for å styrke Invest in Norway, markedsføre norske grønne løsninger, etablere et eksportprogram, og styrke klyngesatsingen.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er strålende nyheter for norsk industri og næringsliv, og Innovasjon Norge er klare til å levere, skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.

– Norsk næringsliv er pionér på bruk av ny teknologi for å utvikle bærekraftige løsninger, og nå får vi muligheten til å synliggjøre dette ute i verden gjennom eksportprogrammer som vil komme norske bedrifter til gode, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Regjeringen la mandag ut Norges første strategi for eksport og internasjonalisering.

– Velferden vår bygger ikke på at vi selger og kjøper varer og tjenester med hverandre i Norge, men at vi selger til og kjøper fra andre land. Med utviklingen vi ser nå er det viktig at vi jobber for internasjonale markedsandeler, sier næringsminister Monica Mæland.

Mange norske bedrifter mangler internasjonal erfaring og kompetanse innen kommersialisering, merkevarebygging og skalering.

– Norge er godt rustet med en høykompetent arbeidsstyrke og avansert teknologi som kan utvikles til løsninger det globale markedet etterspør. En tydelig og attraktiv norsk merkevare vil gi norske aktører internasjonal konkurransekraft, sier Krohn Traaseth.

Noen av regjeringens tiltak:

  • Etablere et eksportprogram for vekstbedrifter
  • Styrke Invest in Norway, som skal få flere utenlandske investorer og gründere til Norge
  • Styrke klyngene
  • Markedsføre norske grønne løsninger
  • Profilere havnasjonen Norge
  • Inngå frihandelsavtaler med prioriterte land

Kilde: Innovasjon Norge / Regjeringen

Powered by Labrador CMS