DP helg
Strålende kritikker i Europa for Håkon Kornstad Trios nye album
Er ute med sitt andrealbum, «For You Alone».
Saksofonist Håkon Kornstad slipper seg stadig mer løs som tenor. Sammen med Frode Haltli på akkordion og Mats Eilertsen på kontrabass er han nå tilbake med andrealbumet med sanger på tre forskjellige språk samt to instrumentalnumre. Sjangerblanding er et forslitt ord, men Håkon Kornstad Trio gjør sitt for å vise at musikk ikke har noen grenser.
Dette er ikke moderne jazz. I hvertfall ikke slik du forestiller deg det.
– Jeg liker melodi, rytme og romantisk melankoli, sier Håkon Kornstad. Han ble først kjent som jazzsaksofonist, men har nå vært profesjonell klassisk sanger i over 10 år. Nå slippes altså et nytt album fra hans kritikerbejublede trio med Frode Haltli på trekkspill og Mats Eilertsen på kontrabass: «For You Alone».
Strålende kritikker
Grunnoppskriften er den samme som på første langspiller «Im Treibhaus». Den kom i 2018, og fikk strålende kritikker over hele Europa. Tyske JazzPodium snakket om «forførende skjønnhet», mens Bayerische Rundfunk kalte den «hypnotisk, elegisk og gripende». Her hjemme skrev DN at den var «en verdenssensasjon», mens Aftenpostens klassiskanmelder beskrev albumet som «Hudløst, imponerende og himmelsk vakkert». Den tyske bloggen Nordische Musik oppsummerte Kornstads musikalske prosjekt i et euforisk avsnitt: «Dette kan ikke forklares med floskler som "crossover" eller “sjangerblanding”; ei heller er dette en operasanger som “gjør jazz" på siden. Nei, dette er en framvisning på høyeste musikalske nivå, og det beste med det: Det blir aldri iscenesatt som sådan, men helt upretensiøst, som om det å synge en arie etter en saksofonsolo, var den naturligste ting i verden».
Kombinasjonen av vokal, saksofon, trekkspill og bass er ikke den eneste kvaliteten på «For You Alone». Som alltid har Kornstad brukt mye tid på å studere gamle arier og lieder og arrangere dem for trioen. For det han vil ha fram er det alltid et møysommelig arbeid å velge repertoar. Det er nemlig ikke alt som passer. Med «For You Alone» lot han tilfeldigheten styre:
– Jeg fant nesten alle sangene på albumet på en dag i notesalget til gamle Deichman i Oslo. Jeg er så altetende at det nesten kommer i veien – derfor var det litt deilig å kjøpe gamle noter til fem kroner stykket og la dette bestemme repertoaret for albumet.
Flere språk
Kornstad synger sanger på italiensk, tysk og engelsk som er komponert mellom 1882 og 1945. Han slår an mørkere toner enn på det første trioalbumet, og tolker instrumentale versjoner av Pauline Halls «Fangens Aftensang» og Gustav Mahlers mørke «Kindertotenlied». Men dette er ikke bare vakre sanger formidlet med stor musikalsk glød av alle tre. Trioen tør også våge seg inn i eksperimentelt, jazzete terreng, som i en rhythm and blues-versjon av «O Lola!» fra operaen Cavalleria Rustiana av Pietro Mascagni. Albumet avsluttes med Strauss’ forføreriske «Traum durch die Dämerung» der linjen «Et mykt, fløyelsaktig bånd trekker meg inn i det blå, milde lyset» får avslutte på passende vis.
Håkon Kornstad har spilt jazz med Pat Metheny og Joshua Redman. Han var en av de sentrale figurene i Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz på 2000-tallet, og han revitaliserte den unge norske jazzen med bandene Wibutee og sin opprinnelige Kornstad Trio. I 2016 startet saksofonisten, og nå sangeren, denne nye varianten sammen med Frode Haltli og Mats Eilertsen.Sammen blir de et høysensitivt salongorkester. En varm, gjennomstrømmende lyd med stor dynamikk kjennetegner «For You Alone» – og med all respekt for komposisjonene er det alltid rom for delikate improvisasjoner. Slik musikk bør være.
Han blir ofte spurt om hvorfor han kombinerer det tilsynelatende inkompatible. Kornstad forklarer:
– Coleman Hawkins og Jan Garbarek inspirerte meg på saksofonen. Men når jeg synger, tenker jeg på Wunderlich eller Pavarotti. Det er ingen ingen grenser for hva man kan få til,hvis det kommer fra hjertet.
Et gammelt bilde fra en nyttårsaften på Dovrehallen i Storgata i Oslo i 1930 pryder coveret. Folk som sitter tett sammen, minner om det som vi mennesker har trengt til alle tider – men stort sett har manglet siden mars 2020: nærhet, berøring, eufori. Tittelsangen «For You Alone» (av den engelske komponisten Henry Geehl) inneholder frasen: «Take this heart / And let it flame». Men en utøver kan bare brenne når han kommuniserer direkte med sitt publikum. Hvis du ikke får oppleve Håkon Kornstad Trio live ennå, kan du i hvertfall sette på dette albumet og la deg berøre.