Samfunnsansvar
Strømmer til avisene etter Trumps seier
Om det er nysgjerrighet, frykt eller en form for protest er uvisst, men Donald Trumps valgseier i USA ser ut til å få folk til å abonnere på aviser igjen - i hopetall.
The New York Times melder om 10.000 nye abonnenter flere dager bare siden det amerikanske valget. De siste ukene har antallet nye abonnenter vært 10 ganger høyere enn bare i samme periode i fjor, ifølge en artikkel hos Columbia Journalism Review (CJR).
De aller fleste av de nye abonnentene er digitale, men også papirutgavene opplever vekst.
Oppgangen ser ut til å komme som en positiv overraskelse for president i New York Times, Mark Thompson som sier til CJR at man som oftest forventer en nedgang i perioden etter et presidentvalg. Nå har han igjen fått tro på det hårete målet om 10 millioner abonnenter, opp fra 2,6 millioner i dag.
LA Times, den største avisen i California, melder også om økt interesse. 60 prosent flere nye digitale abonnenter i ukene etter valget er fasiten der i gården. Wall Street Journal fikk en økning på 300 prosent i nye abonnenter i dagenen etter valget.
Vekst også for Dagens Perspektiv
Ansvarlig redaktør i Dagens Derspektiv, Magne Lerø, kan vise til samme utvikling her i Norge.
– Veksten i nye abonnenter har helt klart fått vind i seilene i perioden etter det amerikanske valget. Vi har sett en økning i nye abonnenter som er fem ganger så høy som veksten vi hadde på samme tid i fjor, sier han.