ledertips
Suksessens dobbelthet
Folk som setter seg høye mål og når dem, er ofte mindre fornøyde med tingenes tilstand enn man skulle tro.
Dette fordi mange av de egenskapene som hjelper folk fremover, også har sine negative sider, konstaterer Harvard Business Review i noen ledertips de har hentet fra «Managing Yourself: The Paradox of Excellence» av Thomas J. DeLong og Sara DeLong.
Én slik tosidig egenskap handler om et sterkt driv etter å skape resultater. Enere kan bli så oppslukt av oppgavene sine at de glemmer å være åpne overfor kolleger eller hjelpe andre. Hvis man glemmer å samarbeide med andre, kan imidlertid resultatet bli at man føler seg ensom.
En annen tosidig egenskap er skyldfølelse. Dette er en følelse som kan få enerne til å produsere, men skyldfølelsen kan også få dem til å føle at de aldri gjør nok. Samme hvor godt de gjør det. Rådet er: Sett realistiske mål, og vær fornøyd når du når dem.
Les også: 4 myter om suksess i forretningslivet