Nyskaping
Superfond på 10 milliarder kroner for teknologiske start-ups
Gründer og administrerende direktør for Tapad Are Traasdahl deler suksessoppskriften for hvordan norske, nyoppstartede bedrifter kan erobre verden.
Are Traasdahl flyttet til USA for 17 år siden og bygde opp selskap iHeartRadio som han i fjor solgte for tre milliarder kroner.
– Det å starte et firma er ekstremt vanskelig. Man møter mange hinder på veien. En får ingen kunder, ingen penger og ansatte som ikke fungerer, sier han under Aftenposten sin konferanse om digitalisering og fremtidens arbeidsmarked.
Da han startet å bygge Tapad som selskap, hadde de store problemer med budsjettet og leveranser som de aldri fikk ut. Folk sluttet og det var flere rettsaker.
– Alle har en plan om hvordan de skal lykkes, men så får en tre tusen slag på rappen. Det viktigste med start-ups er å ikke gi opp og ikke tro at verden skylder en noe, stadfester han.
Verden skylder deg ingenting
Da Traasdahl grunna selskapet Tapad møtte han Vivian Chang som hadde gått ut av Stanford med toppkarakterer.
– Foreldrene hennes hadde ofret alt av tid og penger for at hun skulle få et bra liv. Vi møtte veggen med vår første start-up og alt så veldig mørkt ut. Da jeg spurte henne var hun følte verden skyldte henne, svarte hun «ingenting». For henne var det viktigste å gi tilbake til samfunnet og gjøre noe bra, forteller han.
Når en starter et nytt selskap, begynner en gjerne med fem ansatte og får startkapital fra støtteordninger som Innovasjon Norge og venner og familie. Denne kapitalen skal brukes til å vise at produktet faktisk fungerer.
– Etter dette første stadiet stopper det ofte opp i Norge, forklarer Traasdahl.
Det som skjer etterpå er at selskapet gir full gass og går fra fem til 30 ansatte i løpet av fire måneder. Da er målet å bli en av de fem største selskapene som driver med det samme innen et bestemt område.
– På dette stadiet er det ingen ambisjoner om å vinne kappløpet om bli størst og best i verden. Man investerer mye i salg og markedsføring for å få mer tilbakemelding fra kundene slik at en kan gjøre flere teknologiinvesteringer og gjøre firmaet større og større, fortsetter han.
Når en har 30 personer, så prøver en igjen å øke bemanningen til 70 personer på seks måneder. En øke på litt over ti personer hver måned.
– Da må en bli nummer enn i kappløpet. Her er det som regel deg mot flere store firmaene. Dette krever betydelig risiko, kapital og investeringer, seier Traasdahl.
Oppskriften for suksess
Direktøren mener problemet i Norge er at det er ingen som kan eller vil ta den store risikoen som må til for at start-ups skal gjøre suksess på det internasjonale markedet.
– Det en trenger i Norge er noen som kan ta risikoen. De som sier «dette fungerer litt», her er 50-200 millioner kroner.
Mange har sett stilige presentasjoner om hvordan en skal utvikle teknologien og gründervirksomheten i Norge. Traasdahl kommer derimot med en konkret plan for å få flere suksessfulle start-ups.
– En trenger et superfond på 10 milliarder kroner. Denne summen utgjør ca. 0,1 prosent av oljefondet. Pengene kan komme fra investorer, næringslivet eller staten, forklarer han.
Ti ledere må bidra med en milliard hver.
– Dersom de investerer i 10-30 selskap hver så blir det samlet mellom 200-300 selskaper som har ordentlig kapital til å dominere verden. Det skal være teknologifokuserte investeringer som er drive av teknologi, forklarer han.
I 2011 var en av verdens fem største selskaper teknologifirmaet Apple. Fem år senere er alle de fem største selskapene i verden teknologiselskaper. Det er Apple, Microsoft, Amazon, Google og Facebook.
– Det siste punktet i planen er at fem av ti fond skal være styrt av internasjonale investorer. Folk som har gjort dette før og kan ta med denne kompetansen til Norge om hvordan en bygger selskap, avslutter han.