Nyskaping

SKAL TA NORD-NORGE: Ola Giæver jr.(nederst) og hans stab har som mål å gi Widerøe tøff konkurranse i nord.

Svarer med eget flyselskap

Ola Giæver jr. (62) fikk sparken etter 33 år som pilot og kaptein i Widerøe. Da startet han like godt sitt eget selskap, FlyViking, som flyr sine første turer fra Tromsø til Hammerfest og Svolvær nå i mars.

Publisert Sist oppdatert

Dette skal gå kjempebra, det er min drøm. Og snart skal vi fly til mange andre destinasjoner, sier Ola Giæver fra Lyngseidet i Troms.

For å starte sitt eget flyselskap trengs pågangsmot og tro sterk som granitt, samt kunnskaper – og masse penger. Alt dette har Ola Olasøn Krogseng Giæver, han presenterer seg gjerne med fullt navn.

Personlig har han bidratt med 40 millioner kroner til FlyViking. I tillegg har en fiskebåtreder fra Havøysund satset på Giævers flydrøm sammen med fem mindre aksjonærer.

Rik energibunt

Ola Giæver er en energibunt og en av Nord-Norges rikeste menn. Han eier det meste på hjemstedet Lyngseidet, kommunesenteret i Lyngen i Nord-Troms. Familien har vært nessekonger i generasjoner, med base i den staselige og ærverdige Giævergården.

Her har konger vært på besøk, og bygget ble presentert i NRK-serien «Herskapshus».

Selvsagt kunne Giæver ha slått seg til ro med sin formue og forretningsdrift på Lyngseidet og levd herrens glade dager. Det passer seg ikke for denne stabukken og optimisten.

– Det er først når man har passert 60 at man har tyngde nok i ballene til å våge å satse. I ungdommen var man så skikkelig, saklig og nøktern. Nå skal drømmen leves ut, sier han.

–Vil tjene penger

Flybransjen kalles verdens tøffeste bransje. Med unntak av Norwegian, har det gått ad dundas med alle som har prøvd å stifte flyselskap i Norge.

Selskaper fusjonerer eller gir opp. Ola Giæver er overbevist om at satsingen er liv laga, og han avviser at FlyViking er en takk for sist til Widerøe, hans arbeidsgiver gjennom 33 år.

– Dette gjør jeg for å tjene penger, ikke for å erte noen. Vi skal lukte oss fram til hvor vi kan fly, og jeg kjenner markedet! fastslår Ola Giæver.

Han starter forsiktig i mars med ruter fra Tromsø til Hammerfest og Svolvær. Men nye Dash 8-fly er bestilt fra Canada, og før sommeren er planen å lansere flere destinasjoner, han vil også utenlands.

Det er først når man har passert 60 at man har tyngde nok i ballene til å våge å satse

Med på laget har han fått Stein Terje Dahl som administrerende direktør, han var driftsdirektør i Widerøe i fem år og har langt fartstid i SAS. Ola Giæver skal være handlekraftig styreformann og blid pilot.

– Jeg elsker å fly, og særlig på kortbanenettet i nord. Her har vi en fantastisk natur, vind, mørketid, snø og glatte rullebaner, torden og lyn. Det er gøy! Å fly her fordrer sin mann. Jeg blir aldri lei, sier Giæver.

Tapte søksmål mot Widerøe

Egentlig hadde han ingen andre planer enn å forvalte imperiet på Lyngseidet og fly for Widerøe. Men i 2015 ble han sagt opp, selskapet begrunnet oppsigelsen med hensynet til flysikkerheten.

Det hadde løpt inn noen meldinger om pilot Giævers opptreden. En gang i Mehamn hadde han forlatt flyet på rullebanen med passasjerer for å ta en båt i øyesyn. Han var borte i 20 minutter.

Et regelbrudd. Han likte å ta nysgjerrige inn i cockpiten og la dem få sitte på klappsetet, og en gang publiserte han et bilde av en passasjer på sin facebookside. Passasjeren var kronprins Haakon. Uakseptabelt, mente Widerøe.

Ola Giæver fnyser av oppsigelsen, og mener han ble straffet fordi han er en glad gutt som gjør som han vil og ikke alltid lytter til mor.

Han viser gjerne fram utmerkelsen for lang og tro tjeneste i Widerøe, som han fikk etter 30 år i selskapet. Men han kunne ikke godta å bli sparket ut, og tok ut søksmål mot sin arbeidsgiver.

Salten tingrett kom til at Widerøe hadde saklig grunn for å si opp Ola Giæver. Men den som bærer Giæver-navnet gir ikke opp så lett, og det lå an til anke.

– Men så, dæven, på minuttet kom avgjørelse om å starte FlyViking. Når en dør lukkes, åpnes nye. Dette er mye morsommere enn å slåss i retten. Widerøe har hatt monopol i 50 år og melket passasjerene, men i Norge skal det være konkurranse, fastslår Ola Giæver.

Widerøe fikk alt

Han samlet sammen et godt lag og de satt seg ned for å søke om konsesjon på bestemte ruter. De hadde mest lyst på Lofoten, men dagen før anbudsfristen løp ut, fant Giæver ut at han ville ha Finnmark også.

Resten av styret stemte imot, men som generalforsamling var Giævers ord lov. Gjengen måtte utarbeide helt nye anbudsdokumenter i siste time, og troppet opp hos Samferdselsdepartementet like før deadline.

FlyViking fikk ikke konsesjon på en eneste rute, alt havnet i Widerøes fang. Departementet brukte den formelle begrunnelsen at FlyViking manglet AOC-lisens, sertifikatet som er nødvendig for å kunne fly kommersielt. Få dager etterpå fikk FlyViking sin kommersielle lisens.

– Widerøe får 800 millioner kroner for å fly på kortbanenettet. Vi skal klare oss uten statens penger. Nå ser vi at Widerøe dumper priser på strekninger der de får konkurranse, det viser at de har utnyttet monopolet i alt for mange år. Markedet har ventet på oss, mener Ola Giæver, og forteller at lanseringen av FlyViking er møtt med stormende applaus.

– En helt fantastisk velkomst. Helt opp i regjeringen. Om enn ikke med penger, men i ord, er vi ønsket velkommen som konkurrent på kortbanerutene, sier Giæver.

Sikkert og gøy

62-åringen er en rappkjeftet herre som noen ganger taler før han tenker. Det straffet seg like etter at FlyViking ble stiftet. Danish Air Transport (DAT) luktet også på kortbanenettet i nord. Ola Giæver ymtet frampå om at han hadde vært i samtaler med DAT.

Det fanget Konkurransetilsynet opp. Og en morgen dukket tilsynet opp sammen med politiet på FlyVikings kontor på Lyngseidet. Razziaen fikk bred dekning i mediene nordpå, og skeptikerne mente at nå var det kroken på døra for flyentreprenøren.

– Når du stikker nesa fram, må du tåle noen vindkast. Men de fant ikke noe, det var aldri snakk om anbudssamarbeid. Dette er lagt bak oss, nå går det bare framover, sier Giæver.

Og DAT kastet seg aldri inn i konkurransen, Luftfartsdirektoratet godkjente ikke selskapets systemer for navigasjon.

Ola Giæver gleder seg som en unge til å ta imot de første passasjerene og lansere nye ruter. Konsulenter og analytikere er ikke overbevist om at satsingen vil lykkes.

– Jeg er ikke redd for å tape penger eller miste ansikt. Det eneste jeg er redd for er ulykker. Men jeg har fløyet i over 30 år uten uønskede hendelser, jeg har ikke engang et punktert dekk på samvittigheten. Sikkerheten kommer først, så skal vi betjene markedet og ha det gøy, sier Ola Giæver.

Powered by Labrador CMS