Nyskaping
Sverige blant verdens beste på kvinnelig entreprenørskap
Mastercard Index of Women Entrepreneurs viser hvilke land som har best forutsetninger for kvinnelig entreprenørskap. Sverige hevder seg i toppen, mens Norge ikke er med i indeksen.
På toppen finner man vestlige land som New Zealand, Canada, USA og Sverige. Men Asiatiske land som Singapore, Filippinene og Thailand gjør seg også gjeldende på topp 10-listen. De største hindrene for mer kvinnelig entreprenørskap er ifølge undersøkelsen mangel på finansiering, regulatoriske restriksjoner, manglende tiltro til egen kapasitet, redsel for å mislykkes, sosiokulturelle restriksjoner og manglende utdanning. Blant nær alle de 54 økonomiene omfattet av undersøkelsen påvirket en eller flere av disse faktorene til å redusere den positive utviklingen av kvinnelig entreprenørskap.
Lavinntektsland som Uganda, Bangladesh, og Vietnam har noen av de høyeste andelene kvinnelige entreprenører. Men kvinnelige entreprenører i disse landene drives i større grad av nødvendighet heller enn å være inspirert av forretningsmuligheter. Entreprenørene her jobber ikke med forretningsmuligheter som krever høy grad av innovasjon eller kunnskap.
Topp 10-listen over markeder med best forutsetningerfor kvinner til å utvikles som entreprenører
- New Zealand – 74,4
- Canada – 72,4
- USA – 69,9
- Sverige – 69,6
- Singapore – 69,5
- Belgia – 69,0
- Australia – 68,5
- Filippinene – 68,4
- Storbritannia – 67,9
- Thailand – 67,5
Topp 10-listen over andelen kvinner av samtlige entreprenører
- Uganda – 34,8 prosent
- Botswana – 34,6 prosent
- New Zealand – 33,3 prosent
- Russland – 32,6 prosent
- Østerrike – 32,4 prosent
- Bangladesh – 31,6 prosent
- Vietnam – 31,4 prosent
- Kina – 30,9 prosent
- Spania – 30,8 prosent
- USA – 30,7 prosent
Mastercard Index of Women Entrepreneurs undersøker kvinnelige entreprenørers muligheter til å kapitalisere på forutsetningene i deres lokalmiljø. Undersøkelsen bygger på tre komponenter: 1) Hvordan kvinner har avansert, 2) tilgang til kunnskap og finansielle tjenester og 3) støttende forutsetninger for entreprenører.
Indeksen anvender 12 indikatorer og 35 sub-indikatorer for å undersøke forskjellene blant 54 økonomier i Asia og Stillehavsområdet, Latin-Amerika, Midtøsten, Nord-Amerika og Europa, som representerer 78,6 prosent av verdens arbeidende kvinner.