Næringsliv

Telenor punger ut etter mobilfeil

Telenor gir kompensasjon til alle kunder etter den omfattende feilen som rammet mobilnettet fredag. Ingen kunder vil bli belastet for bruk i pinsehelgen.

Publisert Sist oppdatert

– God dekning og stabilt nett over hele Norge er kjernen i vår virksomhet. Når en så stor feil inntreffer, er kompensasjon på sin plass. Ingen av våre privat- eller bedriftskunder blir fakturert for bruk av mobiltjenester i pinsehelgen, sier administrerende direktør Ragnar Kårhus i Telenor Norge.

Det vil ikke bli fakturert for mobiltjenester som er benyttet i perioden fredag 10. juni klokka 00.01 til mandag 13. juni klokka 23.59. Dette gjelder all mobiltrafikk – både i inn- og utland – taletrafikk, tekst- og bildemeldinger, innholdstjenester, samt bruk av mobilt internett på mobiltelefon, nettbrett og PC.

Største feil noen gang

Feilen, som inntraff like før klokka 13 fredag, gjorde at samtaler og tekstmeldinger bare unntaksvis kom igjennom.

– Det er alltid en risiko for at feilsituasjoner kan oppstå, men dette er den mest omfattende feilen vi har hatt siden mobilnettet ble åpnet i 1993. Det er en feil vi på det sterkeste beklager, sier Kårhus.

Startet i datanettet

Selskapet har sporet mobilproblemene fredag til datanettet, men har ikke funnet hovedårsaken. En omstart i en komponent i det mobile datanettet medførte et halvt døgns nedetid.

– Vi har lokalisert hendelseskjeden, men ikke funnet rotårsaken. At restarten i datanettet kunne påvirke talenettet var nytt for oss. Systemet skulle også fungert slik at servere andre steder skulle tatt over for det som falt ut, fortalte Kårhus til NTB mandag.

Storberget krever svar

Etter Telenors feil vil justisminister Knut Storberget (Ap) ha både svar og tiltak denne uka.

Telenor skal torsdag levere en rapport til Post- og teletilsynet og Samferdselsdepartementet om årsaken til problemene, samt tiltak for at noe slikt ikke skjer igjen. (©NTB)

Powered by Labrador CMS