Velferd

KLASSESKILLE: Stortingsrepresentant Per Olav Lundteigen (Sp) vil pålegge de lokale Nav-kontorene å ha samme åpningstid som rådhusene. Ensidig satsing på digitale løsninger i Nav kan føre til et klasseskille, advarer han.

Tommelen ned for forslag om utvidete åpningstider på Nav-kontorene

Senterpartiet får bare SV med seg på et forslag om at de lokale Nav-kontorene skal ha samme åpningstider som rådhusene.

Publisert Sist oppdatert

«Stortinget ber regjeringen sørge for at de lokale Nav-kontor i kommuner og bydeler kan gi innbyggerne faglig hjelp med minst samme åpningstider som kommunens rådhus.»

Slik lyder et forslag fra fire stortingsrepresentanter for Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen Kjersti Toppe, Heidi Greni og Willfred Nordlund.

Forslaget skal etter planen behandles i Stortinget førstkommende mandag, og i går la Stortingets arbeids- og sosialkomité fram sin innstilling i saken.

Innstillingen tar også for seg et forslag fra Frp-representantene Hans Andreas Limi, Silje Hjemdal og Erlend Wiborg om å sikre tilgjengelighet hos Nav. I sitt forslag ber Frp-representantene blant annet om nasjonale retningslinjer som gjør at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig Nav-kontor.

Tommelen ned fra Røe Isaksen

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen vender tommelen ned for Sp-forslaget om å pålegge de lokale Nav-kontorene å utvide sine åpningstider. Det går fram av et brev statsråden har sendt til Stortingets arbeids- og sosialkomité.

«Ettersom det er stor variasjon i NAV-kontorenes størrelse og brukernes behov, er det den enkelte kommune og Arbeids- og velferdsetaten ved fylkeskontoret som i dialog med NAV-leder avgjør hva som skal være åpningstidene på det enkelte NAV-kontor utfra lokale forutsetninger og behov», skriver Røe Isaksen i brevet.

De aller fleste av oss kan få svar på det meste på nav.no eller over telefon, uten å måtte oppsøke et kontor.

«Denne regjeringen legger vekt på lokalt handlingsrom, mindre detaljert styring og har tillit til at det er etaten og det enkelte NAV-kontor som best vurderer hvilke tider for dropin-besøk som er forsvarlig og hensiktsmessig ut fra kjennskapen til lokale forhold og behovene til de brukerne de betjener», heter det i brevet.

Statsråden argumenterer med at Nav aldri har hatt mer tilgjengelige tjenester enn nå.

«De aller fleste av oss kan få svar på det meste på nav.no eller over telefon, uten å måtte oppsøke et kontor», ifølge Røe Isaksen.

«At stadig flere foretrekker, og får god hjelp via nettet eller på telefon, gjør det mulig for NAV-kontoret å bruke mer av tiden sin på de brukerne som trenger personlig bistand og oppfølging. Det betyr at brukere i sårbare situasjoner, ofte med sammensatte behov, får nytte av en større del av NAV-kontorets ressurser», skriver arbeids- og sosialministeren i brevet til komiteen.

Les også innlegg fra Per Olav Lundteigen: Nav må gis en ny kurs - Skape verdighet!

https://velferd.no/synspunkt/2021/nav-ma-gis-en-ny-kurs-skape-verdighet

Alternativt forslag fra Ap og SV

Også i arbeids- og sosialkomiteen er det begrenset støtte til forslaget fra senterpartipolitikerne. Samtidig synes å være en bred erkjennelse av at dagens digitale løsninger ikke dekker alles behov.

«Digitaliserte selvbetjeningsløsninger og muligheter til å forhåndsbestille time er positivt når dette kan bidra til å forenkle søknadsprosesser og gi økt tilgjengelighet, men den digitale hverdagen er krevende for brukere som opplever at det er vanskelig å finne ut av regelverket og få den hjelpen de har behov for», understreker representantene for Arbeiderpartiet og SV i arbeids- og sosialkomiteen.

Representantene fra de to partiene påpeker samtidig at det ikke finnes noen oversikt over åpningstidene ved landets rådhus, men at det er rimelig å anta at dette kan variere mye fra kommune til kommune. De mener at også andre lokale forhold som avstander og kollektivtilbud kan spille inn ved vurderingen av hva som trengs av åpningstider for å ivareta de brukerne som trenger å oppsøke sitt Nav-kontor, på en god måte.

Arbeiderpartiets og SVs representanter i komiteen lanserer derfor følgende alternative forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at alle landets Nav-kontor har en daglig åpningstid som sikrer brukere som ikke kan eller ikke er komfortable med å benytte seg av digitale og selvbetjente løsninger, et Nav-kontor som er tilgjengelig, slik at det kan tilbys likeverdige tjenester til alle over hele landet.»

Digitale tjenester er populære og brukes stadig mer.

Høyre og KrF viser til lokale vurderinger

Arbeids- og sosialkomiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at stadig flere brukere får tilgang til Navs tjenester hjemmefra, via nettet eller på telefon.

«Digitale tjenester er populære og brukes stadig mer. Derfor legges det til rette for at flere skal få hjelp via ulike nettløsninger, enten det er snakk om tilrettelagt informasjon, innsyn i egen sak, ulike dialogtjenester og selvbetjeningsløsninger», poengterer representantene fra de to partiene.

De mener, som Røe Isaksen, at det er viktig med lokal myndighet til å vurdere åpningstider og tilbud etter lokale behov og forhold.

Frp: Trenger system for akutt hjelp

Også komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at digitale løsninger har medført at Nav oppleves som mye mer tilgjengelig for det brede lag i befolkningen. Samtidig konstaterer de at det er flere grupper i samfunnet som opplever at Nav er mindre tilgjengelig når stadig mer flyttes over i digitale flater.

«Vi må også ha et system som gjør at personer som er i en akutt situasjon, har et sted å henvende seg selv om det er utenom ordinær åpningstid og dette selv om man skulle utvidet åpningstiden til samme tider som kommunens rådhus», mener Frp-representantene.

De kommer imidlertid ikke med noe konkret forslag til hvordan et slikt system skal være.

Sp: Digital satsing kan skape klasseskille

Per Olaf Lundteigen, som er Senterpartiets medlem i arbeids- og sosialkomiteen, påpeker i komiteens innstilling at åpningstidene i landets Nav-kontor nå er redusert til om lag fire timer per uke i gjennomsnitt.

Ifølge Lundteigen vil ensidig satsing på digital oppfølging føre til et klasseskille. Han advarer om at økt digitalisering kan gå på bekostning av Navs møte med mennesker.

«Nav sine fagfolk skal kunne møte alle innbyggere i krevende situasjoner og må gis avgjørelsesmyndighet samt ansvar for oppfølgingstiltak overfor folk med sammensatte behov og krevende livssituasjoner. Dette må kunne gjøres ansikt til ansikt. Åpningstidene til Nav-kontorene må bli minst tilsvarende kommunenes rådhus. Bare da styrker vi kvaliteten og reduserer byråkratiet», argumenterer Lundteigen i innstillingen fra komiteen.

I innstillingen er SV det eneste partiet som gir sin tilslutning til Sp-forslaget om at de lokale Nav-kontorene skal ha minst samme åpningstider som kommunens rådhus.

Flertallet i komiteen lanserer et langt vagere forslag til tiltak for å gjøre Nav-kontorene mer tilgjengelige:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nasjonale retningslinjer som sørger for at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent Nav.

Dermed synes det klart at det ikke vil være flertall for å pålegge de Nav-kontorene å utvide åpningstidene, når saken skal behandles i Stortinget over helgen.

Powered by Labrador CMS