Samfunn
Kjetil Ree
Trafikken faller på flere av de konkurranseutsatte toglinjene
En fremstilling av NSBs trafikktall for 2015 viser at de nylig konkurranseutsatte toglinjene ikke akkurat er indrefileen av norsk jernbane.
I forrige uke presenterte NSB et av sine beste resultater noensinne. Det var hovedsaklig to grunner til det. Resultatet fra eiendomsdrift- og salg er fortsatt en honningkrukke for konsernet, men aller viktigst er at NSB har begynt å tjene godt med penger på persontrafikken.
Samtidig med at konsernet la frem resultatet, ble det også lagt frem trafikktall for alle toglinjene som NSB er forpliktet å tafikkere. Her har vi tatt disse tallene og bearbeidet dem for å tydeliggjøre hvordan togtrafikken fordeler seg på de forskjellige linjene. Jo større sirkel, desto mer trafikk.
Som det fremgår av figuren under er det togtrafikken i Osloområdet som står for brorparten av NSBs aktivitet på skinner. Faktisk for dobbelt så mye som resten av landet til sammen.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP