Synspunkt
Tre grunnleggende prinsipper for god kommunikasjon
Omdømmet til en person, bedrift, organisasjon eller et land for den saks skyld, er måten du omtales når du ikke er i rommet. Tillit og et godt omdømme er mer verdifullt enn penger i banken, skriver Trond Albert Skjelbred.
Trond Albert Skjelbred er partner Apriil PR
SYNSPUNKT | «Hva er de største forskjellene på å være kommunikasjonsrådgiver i dag og for 26 år siden, da du begynte i bransjen?», spurte en kunde meg nylig.
«Jeg vil snu på det», sa jeg. «Hva står fast? Hva er det som ikke går av moten? Vårt viktigste råd er å være verdig, rolig og ærlig. Det var relevant for 2000 år siden og er forhåpentligvis også det om 2000 år», svarte jeg.
Kunden gjorde store øyne og så overrasket på meg: «Slik bør vi tenke også. Vi leter stadig etter nye måter å gjøre ting på og mister nesten oss selv i prosessen. Vi må bli flinkere til å se og anerkjenne grunnfjellet vårt, det som har ført oss dit vi er i dag», sa han.
Disse rådene kan du ta med deg i håndteringen av en krise. Det er ikke nødvendigvis selve krisen som skader ryktet eller omdømmet ditt, men måten du håndterer krisen på.
På samme måte som det viktigste i fotball er å tørre å spille, er det viktigste innen kommunikasjon å tørre å kommunisere.
Trender kommer og går, men god kommunikasjon vil alltid være god kommunikasjon
Si unnskyld, når du har noe å si unnskyld for. Si at det er vanskelig, når det er vanskelig. Stol på deg selv og budskapet ditt. Hvis du sier at du skal du rydde opp, gjør du selvsagt det. Snakk sant!
Da bygger du tillit.
Ifølge professor Alexander W. Cappelen ved NHH er tillit en forutsetning for verdiskapning. Han sier at verdien av tilliten til Norge og nordmenn er høyere enn verdien av oljefondet. Han mener også at Norge trolig ikke ville hatt noe oljefond dersom vi ikke hadde vært et samfunn med et høyt tillitsnivå.
Det stemmer godt med våre erfaringer.
Omdømmet til en person, bedrift, organisasjon eller et land for den saks skyld, er måten du omtales når du ikke er i rommet. Tillit og et godt omdømme er mer verdifullt enn penger i banken.
Det tar lang tid å bygge opp, men kan fort rives ned. Mye avhenger av hvordan du er og fremstår.
Trender kommer og går, men god kommunikasjon vil alltid være god kommunikasjon.
Verdig. Rolig. Ærlig.